مقایسه عملکرد تحصیلی و پرخاشگری بر اساس گرایش به بازی های رایانه ای

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 325

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PESLSBT01_231

تاریخ نمایه سازی: 1 مرداد 1397

چکیده مقاله:

هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد تحصیلی و پرخاشگری بر اساس گرایش به بازی های رایانه ای بود. روش پژوهش توصیفی از نوععلی مقایسه ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم کیش بود. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 230 نفر از اینافراد بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و پرسشینامهعملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) پاسخ دادند. اطلاعات به دست آمده با استیاده از تحلیل واریانس یک راهه مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پرخاشگری دانش آموزان بر اساس گرایش به بازی های رایانه ای تفاوت معناداری وجود دارد. درادامه نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص کرد که تفاوت میانگین ها در دو گروه هرگز با دو ساعت یا بیشتر معنادار است. همچنین تفاوت میانگین ها در دو گروه نیم ساعت با دو ساعت یا بیشتر معنادار است و سرانجام اینکه تفاوت میانگین ها در دو گروه یک ساعت با دوساعت معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس گرایش به بازی های رایانه ای تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که گرایش به بازی های رایانه ای بر پرخاشگریدانش آموزان تاثیر دارد ولی بر عملکرد تحصیلی تاثیر معناداری ندارد.

کلیدواژه ها:

عملکرد تحصیلی ، پرخاشگری ، گرایش به بازی های رایانه

نویسندگان

خاطره قربان پور

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی کیش، گروه روانشناسی، جزیره کیش، ایران

فرحناز مسچی

استادیار روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی کیش، گروه روانشناسی، جزیره کیش، ایران

سارا پاشنگ

استادیار روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی کیش، گروه روانشناسی، جزیره کیش، ایران