تحلیل بینامتنی تلمیحات در اشعار سید حمید رضا برقعی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 842

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PLRC01_122

تاریخ نمایه سازی: 31 تیر 1398

چکیده مقاله:

مبحث بینامتنیت که در دهه های اخیر درقدن و کشف متون راه یافته او6لینارب توس6ط ژولیا کریستوا مطرح گردید ولی کسانی چون باختین، بارت و دوسوسور پیشرو او در بروز و رشد این نظریه بودند. بر مبنای این نظریه، هر متن ادبی، بینامتنی است که از متون پیش از خود یا معاصر تاثیر پذیرفتهاست و نیز بر متون پس از خود نیز تاثیرگذار خواهدبود. آرایه هایی نظیر تضمین، تلمیح و اقتباس را میتوان از مصادیق روشن بینامتنیت دانست.سی6د حمید رضا برقعی شاعر معاصر وآئینی کشورمان است که به وفور از آرایه تلمیح برای افزایش جنبه های هنری و تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب استفادهکردهاست. در این پژوهش، ضمن استخراج و طبقه بندی انواع تلمیح، روابط بینامتنی اشعار او بر مبنای قواعد سه گانه کریستوا، به روش توصیفی_تحلیلی، بررسی شده است. نتایج این پژوهش بیانگر این است که در شعر برقعی، قاعده نفی جزئی، غالب است و تلمیحات دینی شامل: تلمیح به آیات قرآن، حدیث، تاریخ اسلام و ... بسامد بیشتری نسبت به سایر تلمیحات او دارند.

کلیدواژه ها:

تلمیح ، بینامتنیت ، شعر معاصر ، سی6د حمید رضا برقعی ، نفیه ای سه گانه کریستوا

نویسندگان

محبوبه ذوالقدر

-کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی

سیدعلی قاسم زاده

عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین