انسان کامل از دیدگاه علامه حسن زاده آملی
محل انتشار: سومین همایش ملی پژوهش های قرآنی
سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 8,666
فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
PQCONF03_060
تاریخ نمایه سازی: 25 شهریور 1399
چکیده مقاله:
نظریه انسان کامل در عرفان اسلامی برگرفته از قرآن و سنت است و از آنجا که مظهر اتم حقیقت هستی است همواره مورد توجه بوده است در این مقاله به دیدگاههای حضرت علامه حسنزاده آملی در باب انسان کامل پرداخته شده است. خصوصیات انسان کامل را در ابعاد مختلف انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه با تکیه بر کتاب شریف موردبررسی قرار دادیم. ایشان را به عنوان ولی الله- خلیفه الله- قطب زمان و ... معرفی کردیم و انسان کامل که مظهر تام اسماء حسنای الهی است و کون جامع و ثمره شجره وجود میباشد را بیان نمودیم. سپس غایت خلقت نظام هستی و غایت حرکت ایجادی و وجودی را انسان کامل دانستیم و با بیان مقام کن انسان کامل سریان ماء ولایت را در تمام عالم هستی به اثبات رسانیدیم. هم او که دست تصرف در نظام هستی دارد و تمام هستی از اجزاء وجودی ایشان به شمار می آید ولی ادب مع الله مانع از تصرف ایشان میشود مگر در مواردی که باذنالله تکوینی انجام گردد. در ادامه مقاله، پایداری و ثبات نظام آفرینش را به واسطه بقای انسان و برهانهایی هر چند کوتاه بر علت دوام بدن عنصری . لولاالحجه لساخت الارض و اهلها کامل دانستیم که انسان کامل و اعتدال مزاج ایشان آورده شد و نیز انسان کامل به عنوان لیله القدر و قرآن ناطق معرفی شد. در پایان ضرورت شناخت انسان کامل در نظام هستی به عنوان الگو و سرمشق انسانها بیان گردید. در این مقاله اگرچه تکیه بر نظرات جناب علامه بزرگوار، حسنزاده آملی میباشد اما در برخی موارد که مورد تایید علمای بزرگی چون ملاصدرا، ابن عربی، امام خمینی میباشد، به سخنان ایشان نیز اشاره ای شده است.
کلیدواژه ها:
انسان کامل . علامه حسنزاده . ولی الله . ولایت
نویسندگان
مهناز پورجم
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد