بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن با میزان پرخاشگری دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر پاوه

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,309

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PSCONF01_217

تاریخ نمایه سازی: 19 تیر 1394

چکیده مقاله:

مقدمه: سرگرمی و اوقات فراغت در دوره نوجوانی اهمیت ویژه ای دارد با گسترش علم و دانش استفاده از بازی هایرایانه ای در نوجوانان بیشتر شده است. هدف: بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بازی های رایانه ای خشن بامیزان پرخا شگری دانش آموزان پسر مقطع متو سطه شهر پاوه می با شد .روش پژوهش از نوع پژوهش علی- مقایسه ایمی با شد. روش ومواد: جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش اموزان دبیرستانی پسر در سال تحصیلی 94-1393 می با شند . نمونه آماری شامل 50 نفر از دانش اموزان پسر (25 نفر بازی های رایانه ای خشن نگاه می کردند و 25نفر این بازی های را نگاه نمی کردند) که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار های مورد استفاده دراین پژوهش پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ و پرسشنامه محقق ساخته بازی های خشن رایانه ای است. داده های به دستآمده با ا ستفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تجزیهوتحلیل داده ها نشان داده اند بین بازی های رایانه ای و میزان پرخاشگری دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیان می کنند که عوامل محیطی از عوامل موثر بر رفتار و افکار کودکان می باشند و مشاهدهرفتارهای پرخا شگرانه میزان پرخا شگری کودکان را افزایش می دهد. بنابراین هرچه از بازی های خشن رایانه ای بیشتراستفاده شود به همان اندازه میزان پرخاشگری افزایش می یابد (P<0/05).

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای خشن ، پرخاشگری ، دانش آموزان نوجوان

نویسندگان

گونا مولودی

کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور

فرزانه میکاییلی منبع

دانشیار دانشگاه ارومیه، گروه روانشناسی و علوم تربیتی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • -رجبی گیلان، نادر، رشادت، سهیلا، قاسمی، سید رامین، رابطه انجام ...
  • - کریمی، یوسف، روانشناسی اجتماعی، نقش رسانه های گروهی در ...
  • -عبدالخالقی، معصومه، دواچی، اقدس، صحبایی، فائزه، محمودی، محمود، برر سی ...
  • _ Anderson CA, Dill KE., Video games and aggressive thoughts, ...
  • -Anderson CA, Bushman B, Effects of violent video games on ...
  • _ Cooper, J and Mackie, D , Video Games and ...
  • -Dill KE, Dill JC. Video game violence: a review of ...
  • _ Grifiths. Mark, Does Internet and Computer addiction exist. Inter ...
  • _ Sakamot, A , Video Games use and the development ...
  • نمایش کامل مراجع