تحلیل و بررسی تطبیقی مفهوم حیات طیبه در تعلیم و تربیت اسلامی و مسیحیت

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 863

فایل این مقاله در 33 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RAFCON11_214

تاریخ نمایه سازی: 30 شهریور 1397

چکیده مقاله:

هدف از پژوهش حاضر بررسی تحلیلی حیات طیبه و ابعاد آن در اسلام و مقایسه آن با مسیحت است. حیات طیبه، حیات واقعیانسان می باشد، حیاتی که خالی از هرگونه آلودگی و پلیدی است و از ایمان و عمل صالح آغاز می گردد تا مراتب کمال، انسان رامقرب درگاه پروردگار خویش کند که مسلمانان و غیر مسلمانان از زوایایی مختلف این موضوع را مورد مطالعه قرار دادند پژوهشحاضر به روش توصیفی- تحلیلی که در صدد پاسخگویی به سه سوال است؛ 1- مفهوم حیات طیبه و مولفه های آن در قرآن کدامند 2- مفهوم حیات طیبه و مولفه های آن در مسحیت کدامند 3- وجوه تشابه و تفاوت مولفه های حیات طیبه در اسلام و مسیحیت چیست با توجه به بررسی ها صورت گرفته در آموزه های اسلام و مسیحیت در زمینه ابعاد حیات طیبه که شامل: بعدجسمانی، اندیشه و اعتقاد، گرایش ها و هیجانات، نیت و اراده، اعمال و رفتار اعم از فردی- جمعی و زیباشناسی می باشد وجوه افتراق و اشتراکات هر دو دیدگاه بیان شده است. در فلسفه احکام دین اسلام طهارت را در جسم و تغذیه می دانند اما در مسیحیتنجاست را تراوشات منفی و کثیف از قلب می داند نه تغذیه وتاثیر آن را بر روح چرا که روح را آزاد از جسم م یدانند؛ اندیشه و اعتقاددر اسلام به دو دسته پاک و ناپاک تقسیم می شود، اما گرایش مسیحیت به ایمان بیش از گرایش به عقل است؛ گرایش ها وهیجانات در اسلام؛ به دو نوع که اولی حاکی از نوع پلیدی و دومی حاکی از نوع پاکی می باشد و در مسیحیت نیز به ناپاک (شهوت)و پاک بیان شده است؛ نیت و اراده در اسلام به اراده نیک و بد تقسیم بندی می شود که به فراخور نیت انسان پاداش و یا جزای آنرا دریافت می کند اما در مسحیت نیت در غالب پنهان کردن در دعاها و بخشش دیگران بیان شده است؛ در بعد اعمال و رفتارفردی و جمعی در اسلام و مسحیت وجوه اشتراک زیادی است و اعمال به دو دسته اعمال فردی و جمعی پاک و پلید تقسیم بندیمی شوند؛ در بعد زیباشناسی، زیبایی در قرآن به دسته زیبایی انسان، زیبایی های طبیعت، زیبایی معنوی و اخلاقی تقسیم می شوداما زیبایی از نظر مسیحیت شناختی است که در آن زیبایی انسان و طبیعت هردو بازتاب ابدی خدا هستند.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

نیره حاجی علیان

دکتری تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه تهران

احمد کیخا

دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی