بررسی تجلی مناسک عرفان در روند و ظهور علایم و عناصر تشکیل دهنده ی معماری

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 486

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RCEAUD04_018

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

در این مقاله به ارتباط رقص سماع در ایجاد فرم های معماری با نگاه عرفانی پرداخته شده است.ارتباط رقص سماع و فرم در معماری در دو جنبه فلسفی و فیزیکی مورد پژوهش قرار گرفته است؛که آیا میتوان با این دو جنبه به معماری کاملی دست یافت د ر رقص سماع هر فرد جداگانه به گرد خویش می گردد و محوریت این رقص را انسان تشکیل می دهد.از طرفی انسان گرایی دلیل اصلی شکل گیری معماری مدرن است.وحالت فیزیکی رقصنده سماع در گذشته باعث پدید آمدن فرم در معماری سنتی شده است مثل حالت دستان رقصنده که به مناره تبدیل شد . این تحقیق جنبه پژوهشی دارد و در آن از کتاب های معماری و عرفانی بهره گرفته شده است

نویسندگان

شهرزاد دوامیری

گروه معماری، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهشهر، ایران

احمدرضا کابلی

عضو هیات علمی گروه معماری ماهشهر، دانشگاه ماهشهر، ماهشهر، ایران