CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

اخلاق حرفه ای و توسعه دین عوامانه از طریق رسانه ها و ICT

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۹ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۶۷۸ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۵
نوع ارائه: شفاهی
کد COI مقاله: RCEIT02_005
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۹۸.۶۱ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۹ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله اخلاق حرفه ای و توسعه دین عوامانه از طریق رسانه ها و ICT

  مهدی محسنیان راد (شناسه پژوهشگر - Researcher ID: ۵۹۰۳)
عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات امام صادق (علیه السلام)

چکیده مقاله:

نهادینه شدن هنجارها و ارزش های هر دین ، نیاز به عبور از روندی دارد که سوای سهم فطرت، بخش عمده آن به فکر کردن (thinking) وابسته است و عقلانیت (rationality) که مترادف با «فرایند استدلال» (reasoning) است، در این مسیر می تواند جایگاه مهمی داشته باشد. اما از آن سو، پذیرش هنجارها و ارزش ها را می توان از طریق تحریک عواطف و شیوه های هیجانی (emotion) و احساسی (feeling) نیز عملی ساخت؛ پدیده ای که ضد استدلال و تعقل است و در ادبیات روان شناختی، مترادف با اصطلاح «عقل ستیزی» است. مقاله بر این نکته تاکید دارد که اگرچه تحریک عاطفه می تواند منتهی به رفتار شود، اما اثر بخشی آن از لحظه تحریک تا بروز رفتار، سریع و بسیار کم دوام خواهد بود. مقاله بر این باور است که سال هاست، پرو پاگاندیست های سیاسی و مذهبی، توانسته اند به کمک تکرار تحریک عاطفه ها، شاهد بروز رفتارهایی به ظاهر نهادینه باشند، اما چون مبنای آن تعقل نیست، پذیرش و انجام این رفتارها، رو بنایی و آسیب پذیر خواهد بود، پدیده ای که می توان آن را «دین داری عوام ساز» نامید. مقاله در ادامه، دو سوال اصلی خود را این گونه مطرح می کند:
1) تحرک عاطفه در به کارگیری رسانه ها، و فناروی های نوین اطلاعاتی، ارتباط (ITC) از سوی مبلغان دینی معاصر تا چه حد با اخلاق حرفه ای در حوزه رسانه ها مغایرت دارد؟
2) آیا شیوه مرسوم مبلغان دینی معاصر در به کارگیری رسانه ها، و فناور های نون اطلاعاتی، ارتباط مبتنی بر تعقل است یا تحریک عاطفه؟ در انتها ضمن ارائه دلایل خود در بی اخلاقی بودن استفاده از رسانه ها و فناوری های نوین ارتباطی اطلاعاتی شواهدی درباره حضور چنین پدیده ای را ارائه می دهد.

کلیدواژه‌ها:

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-RCEIT02-RCEIT02_005.html
کد COI مقاله: RCEIT02_005

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محسنیان راد, مهدی، ۱۳۸۵، اخلاق حرفه ای و توسعه دین عوامانه از طریق رسانه ها و ICT، دومین همایش منطقه ای اخلاق و فناوری اطلاعات، تهران، مرکز تحقیقات مخابرات ایران، https://www.civilica.com/Paper-RCEIT02-RCEIT02_005.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (محسنیان راد, مهدی، ۱۳۸۵)
برای بار دوم به بعد: (محسنیان راد، ۱۳۸۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • مان، نرمان ل. (۱۳۵۵) اصول روانشناسی جلد دوم.(اصول سازگاری‌آدمی) ترجمه ...
  • محسنیان راد، مهدی.(۱۳۶۹) ارتباط شناسی (ارتباطات انسانی، میان فردی، گروهی، ...
  • _ گولد، جولیوس.ویلیام ل. کولب (۱۳۸۴) فرهنگ علوم‌اجتماعی. ص ۵۹۰ ...
  • مان(۱۳۵۵) ج۲. ص ۳۹۳. ...
  • _ مان(۱۳۵۵) ج۲. ص ۱۰. ۱۳- مان(۱۳۵۵) ج۲. ص ۱۲. ...
  • مطهری، مرتضی (۱۳۶۲) خرمات متقابل اسلامو ایران _ _ قم: ...
  • _ محسنیان راد (۱۳۶۹) صص ۳۱۳ - ۳۶۹. ...
  • فقیهی، علی اصغر. (۱۳۶۵) آل بویه، نخستین‌سلسله قدرتمند شیعه با ...
  • فتحی، اصغر (۱۳۵۸) منبر، یک رسانه عمومی دراسلام. ص ۱۷تهران: ...
  • _ مطهری، مرتضی (۱۳۶۰) فریادهای‌شهید مطهری درتحریف های عاشورا. به ...
  • آئین نامه کار حرفه ای روزنامه نگاری(۱۳۸۵) معاونت مطبوعاتی وزارت ...
  • _ باتشکر ازآقای احسان صفر زاده: دانشجوی دانشکده فرهنگ و ...
  • با تشکرازآقای علی جعفری، دانشجوی دکترای فرهنگ و ارنباطات وآقایان‌سبحان ...
  • روزنامه رسالت. مورخ ۸۳/۱۱/۲۵ ص ۲۴. ...
  • کدام مقالات به این منبع استناد نموده اند


    بر اساس سیستم تحلیلی استنادات مقالات، تاکنون برای نگارش ۱ مقاله استفاده شده است.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.