رویکرد تطبیقی مسئله تجسد و رویت خداوند در آیین اسلامی و آیین کاتولیک

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 519

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RICCONF02_201

تاریخ نمایه سازی: 24 شهریور 1398

چکیده مقاله:

امروزه مساله خداشناسی از ھر مساله علمی و فلسفی دیگر روشن تر است. زیرا به تعداد سلول ھای تن انسان و ھر جاندار دیگر و به تعداد یاخته ھای ھمه گیاھان جھان و بالاخره به مقدار اتم ھای مواد اصلی این عالم و به تعداد امواج انرژی ھا، دلیل و برھان برای شناسایی آفریدگار داریم. قرآن خداوند این را چنین معرفی نموده است: ھو الاول و الآخر و الظاھر و الباطن و ھو بکل شی ء علیم که در تفسیر این آیه که پنج صفت خداوند را بیان می کند. ھو الاول: خداوند ازلی است. ھو الآخر: خداوند ابدی است. ھو الظاھر: دلایل وجود او روشن است. ھو الباطن: کنه ذات او بر ھیچ کس معلوم نیست. و ھو بکل شیء علیم: بر ھمه چیز داناست. که با توجه به این آیه قرآن صفات انسانی که به خداوند نسبت داده اند. می توان خط بطلان کشید. ذات اقدس الھی وجودی نامحدود و نامتناھی است. و کوچکترین حد زمانی و مکانی نمی تواند برای او قایل شد و محدودیتی از ناحیه ذات و صفات نمی توان با مقیاس ھای حس و اندازه گیری ھای عقلی تحدید نمود. و او ذاتی نامتناھی دارد و یک سلسله صفات نامحدود مانند علم و قدرت، و چنان وسعت وجودی دارد که ھرگز نمی توان برای او اول آخر معین کرد. در آیین اسلامی مسئله تجسد و تجسم، رویت خداوند و حلول ریشه در برداشت ھای ظاھرگرایانه از آموزه ھای دینی و ظھور گروه ھای حشوی مسلک و ظاھرگرایی افراطی و تلقی مختلف و متضاد از خدا و صفات، و در نھایت منجر به غلو و غالی گری در تفکرات فرقه ھای مختلف اسلامی می شود. و در آیین کاتولیک، روح خدا را در عیسی مسیح، و مسیح را تجسد خداوند می دانند و بحث تثلیث که در اصطلاح خدا را سه دانستن پدر و پسر و روح القدس که ھر یک خدایند. و لا تقولوا ثلاثه (نساء/ 171) ظھور و گسترش و تمایز اندیشه ھای درباره خداوند در فرایند تدریجی و متاثر از یکدیگر به وقوع پیوسته اند شناخت خداوند و شناخت صفات او در مقوله توحید نظری جای دارد.

نویسندگان

اکرم بند علی شمشکی

کارشناسی ارشد الهیات دانشگاه اصفهان