هنر اسلامی و ماهیت وجودی آن

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 531

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

RSTCONF03_131

تاریخ نمایه سازی: 6 بهمن 1395

چکیده مقاله:

درباره پیدایش هنر اسلامی مطالب فراوان نگاشته شده است ، با این کماکان ابهاماتی در این باب وجود داشته است. در این مقاله بر آنیم تا با استفاده از کتب و مقالات معتبر علمی - مطالعات کتابخانه ای - ضمن معرفی اساس شکل گیر هنر اسلامی – یا همان هنر که که بعد از اسلام و مقارن با آن شکل گرفته – بپردازیم و در آخر با گریزی از مباحث زیبایی شناسی به برخی از ابهامات وارده و راز جاودانگی این هنر پاسخگو باشیم. آنچه امروز به معنا هنر آمده است، هنر به معنی خاص است که با ابداع سروکار پیدا می کند. نه هنر عام که عرفان و معرفت در زمره آن است. اما هنر به معنی عام به عبارتی نسبت بی واسطه و حضوری انسان با اسمی است که مظهر آن است و این نسبت در تمام مراتب کمال است. اما عالیترین مرتبه هنر عام عبارت از مقامی است که صوفیه به «فنا فی الله» تتبیر کرده اند. هنر به ایمن معنی خاص اساسا راهش عبارت از صورتها خیالی است منتهی کمال آن وقتی و به شرطی است که انسان از این صورتها کنده شود و تعالی حاصل کند.هنر اصیل اسلامی نیز با صورتها خیالی تحقق پیدا میکند، در اینجا صورت های خیالی واسطه ای برای تعالی به اسم الله میشنوند. در هنر اسلامی تکرار مضامین و صورت ها ، همان کوشش دائمی برای رفتن به اصل و مبدا است. نکته اساسی در هنر اسلامی توحید است. انتخاب نقوش هندسی ، اسلیمی و ختایی و کمترین استفاده از نقوش انسانی ، تاکید بر این اساس دارد. شریعت اسلام صور و سبکها خاصی از هنر را تجویز نمیکند . بلکه قلمروهای تجلیلت هنر را هنر معین می سازد. زیبایی در اسلا تابع نوعی نگرش عرفانی است .به باور حکمای اسلامی، زیبایی های موجود در این عالم، جلوه های مفیدی از زیبایی مطلق یعنی حق تعالی هستند. از دیدگاه اسلام و قرآن سرچشمه همه چیز از خداست و پایان همه چیز نیز به سوی - غایت زیبایی در کمال است- پس بطور کلی می توان گفت: هنر اسلامی اساساً از توحید یعنی پذیرش وحدت الهی با مشاهده آن سرچشمه می گیرد.

نویسندگان

هادی منافزاده

مدرس مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسکو ، عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • پازوکی، شهرام . 1388، حکمت هنر و زیبایی اسلامی، تهران، ...
  • پرایس، کریستین.1389 _ تاریخ هنر اسلامی، مترجم : مسعود رجب ...
  • جعفری، محمد تقی. 1383 _ زیبایی و هنر از دیدگاه ...
  • بورکهارت، تیتوس _ 1386 _ جاودانگی و هنر، مترجم : ...
  • مدد پور، محمد. 1386، عرفان هندسی _ در باب ظهور ...
  • ذوالفنون، سید حسین، زیبایی شناسی در هنر و فلسفه اسلامی ...
  • نمایش کامل مراجع