CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

اهدف میانی تربیت در معارف رضوی

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۷ | تعداد نمایش خلاصه: ۱۳ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۷
کد COI مقاله: RTAR01_019
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۶۰۰.۰۹ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۷ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۷ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله اهدف میانی تربیت در معارف رضوی

سیدعلی کاظمی - طلبه. سطح چهار حوزه علمیه قم و پژوهشگر تربیت دینی موسسه مصباح الهدی 7

چکیده مقاله:

دورنمای کلی و غایی تربیت، عبودیت است. قرآن هدف دعوت تمامی انبیاء را عبودیت میداند. عبودیت تن زدن از حاکمیت غیر خدا و تن دادن به حاکمیت االله است. برای رسیدن و دستیابی به آن چاره ای جز برنامه ریزی برای پیمودن مسیر پرفرازونشیب تربیت نیست. برای این منظور متناسب باهدف نهایی تربیت، نیاز به تعریف اهداف میانی داریم تا پیمودن مسیر طولانی و پرحوصله تربیت میسر شود.نوشته های موجود در حوزه اهداف تربیتی با رویکرد فلسفی یا عرفانی، برخی تک گزاره های دینی مثل، شناخت خدا، تقوا، توکل، صبر، ایمان و... را به عنوان اهداف واسطه ای یا عملیاتی برای رسیدن به عبودیت به عنوان هدف غایی تربیت بیان کرده اند؛ اما در این مقاله با بررسی و تحلیل روایات و معارف رضوی7 با روش فقاهتی سعی در ترسیم طرحی منظم از اهداف میانی، برای دستیابی به عبودیت برآمدیم. امام در روایات معروف به درجات در احادیث معتبری، اسلام، ایمان و تقوا را به عنوان زنجیرهای از اهداف میانی تربیت برای سلوک اخلاقی و تربیت دینی مطرح کرده اند. درجه اسلام، تلقی جدیدی است که انسان باید نسبت به خود، حاکم، هستی و روابطش پیدا کند. با شناخت و التزام به این یافته ها گرایشهایی نو برای او به وجود میآید که شایسته ورود به درجه ایمان است. پس از طی کردن این دو مرحله انسان با هراس و احساس عشق کارهایش را انجام می-دهد و وارد درجه تقوا میشود. این سه گام از اهداف میانی برای تحقق عبودیت است که از بیانات امام رضا7 استخراج شده است.

کلیدواژه‌ها:

هدف تربیت، اسلام، ایمان، تقوا، عبودیت

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-RTAR01-RTAR01_019.html
کد COI مقاله: RTAR01_019

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
کاظمی, سیدعلی، ۱۳۹۷، اهدف میانی تربیت در معارف رضوی، اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی، مشهد، معاونت علمی آستان قدس رضوی- دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، https://www.civilica.com/Paper-RTAR01-RTAR01_019.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (کاظمی, سیدعلی، ۱۳۹۷)
برای بار دوم به بعد: (کاظمی، ۱۳۹۷)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.