فضیلت تدبیر و کاردانی در شاهنامه بر اساس نظریه فضیلت ارسطو

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 496

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SCECONF01_016

تاریخ نمایه سازی: 18 تیر 1398

چکیده مقاله:

ادبیات حماسی، در تربیت اخلاقی جامعه نقشی مهم دارد و شاهنامهی فردوسی به عنوان حماسهای ملی، در پرورش فضائل اخلاقی، به ویژه در بین ایرانیان همواره نقشآفرین بوده است. یکی از این فضائل، تدبیر و کاردانی است. براساس پژوهش حاضر، نمودهای فضیلت تدبیر و کاردانی در شاهنامه ذیل سه مورد قابل تقسیم است: نخست توصیف تدبیر و کاردانی و نشانه های آن، دوم اندرز به تدبیر و کاردانی و سوم تدابیر جنگی است. برای تبیین این موارد از نظریه فضیلت اخلاقی ارسطو یا سه گانه ی دانش، عاطفه و اراده به عنوان چارچوبی تئوریک و فلسفی استفاده گردیده است و برای هر یک از موارد سه گانه، شواهد کافی از شاهنامه انتخاب و نقل گردید. بررسی حاضر نشان میدهد که مفهوم تدبیر و کاردانی در هرسه حیطه ی ذکرشده، در شاهنامه به کار رفته است، بدین معنا که حماسه پردازی چون فردوسی با توصیف کردن، اندرز دادن و نمایش تدابیر جنگی در صحنه ی عمل، زمینه را برای ترویج و پرورش فضیلت تدبیر و کاردانی به مثابه کنشی اخلاقی فراهم کرده است و کار او در این خصوص مبنایی فلسفی و تربیتی دارد.روش ما یر مطالعه و بررسی ای پژوهش به شیوه ی تحلیل محتوای کیفری صورتگرفته است.

نویسندگان

طیب چهری

دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز

مسعود صفایی مقدم

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه علوم تربیتی

محمدجعفر پاک سرشت

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه علوم تربیتی

منوچهر جوکار

استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز، گروه زبان و ادبیات فارسی