فن شناسی بافت و نقوش در گلیم قشقایی

سال انتشار: 1387
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,024

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SCIANI01_002

تاریخ نمایه سازی: 25 فروردین 1394

چکیده مقاله:

زیراندازها از جمله گلیم مظهر تبلور عینی هنر ایران و به جهات گوناگون از اهمیت و ارزش والایی برخوردار می باشد. از مهم ترین نقاط قوت زیراندازها، اصیل و بومی بودن این هنر است که دارای هویت اسلامی و ایرانی است. نقش این هنر در اشتغال زایی و کسب درآمد و اثرات مثبت تعیین کننده ای که در کاهش روند مهاجرت از مناطق روستایی و عشایری دارد غیر قابل انکار می باشد. بنابراین پژوهش پیرامون گلیم قشقایی به عنوان یکی از محصولات عشایر ایران با جنبه ی کاربردی از اهمیتی خاص برخوردار است.ایل قشقایی به عنوان یکی از ایلات بزرگ و مشهور ایران همواره مورد توجه محققان و اندیشمندان بوده است. نظر به این که ایل قشقایی از نظر جغرافیائی در بین سایر ایلات دارای مراتع و ییلاق و قشلاق وسیعی در مناطق مرزی و مرکزی ایران می باشد؛ از زوایای مختلف جامعه شناسی و هنرهای سنتی ایلات و عشایر، به ویژه فرش و گلیم مورد بررسی قرار گرفته است. ایل قشقایی دارای دستبافته های متعددی از حیث تنوع جنس، رنگ و طرح می باشد که هریک سرشار از ذوق و سلیقه و هنر و دارای پشتوانه های غنی فرهنگی و فلسفی است. سوابق زیادی از پژوهش های مختلف در مورد دستبافته های این ایل به صورت کتاب، گزارش، مقاله و جزوه منتشر شده و در دسترس می باشد.آنچه که در این سوابق مشهود است بررسی های گزارش گونه و یا تحلیل هایی است که بر مبنای انتخاب یک موضوع واحد در نوعی از دستبافته های این ایل صورت پذیرفته است. موضوع مهمی که فقدان آن در بسیاری از کتب و تحقیقات مربوط به عشایر و هنرهای سنتی ایشان به وضوح نمایان است، عدم توجه و تمرکز بر نوع زندگی ایلی، دشواری های آن و نقش و تأثیر آن ها در آفرینش هنری و بروز خلاقیت هاست. با ظهور دین اسلام گرچه تصویرگری به نوعی محدود شد و بافندگان از تصویرگری جانداران منع شدند؛ اما نمادها و سمبل های پذیرفته شده ی قبلی همچنان از نسلی به نسل دیگر جریان داشت. ذهنیت پردازی در طرح، نقش و رنگ گلیم قشقایی بسیار گسترده است. ترکیبات حاصل از ساده ترین طرح های هندسی تا نقش های پیچیده و رمزآلود هریک دنیایی در برابر محقق و پژوهشگر می گشاید که با صرف سال ها عمر و زندگانی همراه با ایل شاید بتوان به تمامی جوانب آن وقوف یافت و هر تحقیقی به میزان توانمندی در امکانات و نیروی متخصص، بخشی از این سیر را بررسی می کند.

کلیدواژه ها:

گلیم قشقایی ، فن شناسی بافته های سنتی ایران ، نقوش گلیم ، مرمت گلیم

نویسندگان

حمیدرضا مومنیان

هیئت علمی دانشگاه هنر کاشان، دانشجوی دکتری مرمت آثار هنری، دانشگاه هنر اصفهان

ابوالقاسم دادور

استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • پرهام، سیروس(1371، دست‌بافت‌های عشایری و وتایی فارس، جلد اول و ...
  • کوپر، جی. سی؛(1377)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه‌ی ملیحه کرباسیان، ...
  • مرکز انفورماتیک و مطالعات توسعه‌ی جنوب، دفتر برنامه‌ریزی؛(1370) اوضاع اقتصادی ...
  • مرکز انفورماتیک و مطالعات توسعه‌ی جنوب، دفتر برنامه‌ریزی؛(1372)، اوضاع اقتصادی ...
  • مرکز مردم‌شناسی(1366)، _ _ _ انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، ...
  • هال، آلستر و برنارد، نیکلاس؛(1375)، گلیم‌های ایرانی، ترجمه‌ی کرامت‌الله افسر، ...
  • Beazley, Mithell, (1996) Bugsand Earpet, first published, Reed bodes ...
  • Hull Alester and Nicholas Bernard, (1 996) igingsith Kiim, Hames ...
  • نمایش کامل مراجع