CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

جستاری بر پدیدارشناسی هویت معماری معاصر ایران

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۲۰ | تعداد نمایش خلاصه: ۳۳۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۷
کد COI مقاله: SCIANI01_003
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱.۹۳ مگابات (فایل این مقاله در ۲۰ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۲۰ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله جستاری بر پدیدارشناسی هویت معماری معاصر ایران

  محمد لطیفی - کارشناس ارشد معماری، عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین
  نغمه علیزادگوهری - کارشناس ارشد معماری، عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد نائین

چکیده مقاله:

یورش فرنگی مآبی در کشور ما به صورت نگران کننده ای درآمده است، هیچ حد و مرزی نمی شناسد و با هیچ مقاومتی روبه رو نمی شود. آنچه بیشتر مایه ی نگرانی است، آن است که ما از تمدن فرنگی قسمت های خوب را نادیده گرفته و به تقلید از ظواهر و زرق و برق قناعت کرده ایم؛ زیرا توجه به این جنبه آسان تر بوده است. به کار انداختن حس خیلی آسان تر است تا به کار انداختن ادراک . حس با ظواهر سروکار دارد. آن ها را با هیچ زحمتی می پسندد و می گیرد، اما ادراک که به معنی و عمق امور متوجه است، باید راه دراز و دشواری در پیش گیرد»(اسلامی ندوشن، 1344، ص1). لاینقطع کوشیده‎ایم که سنت و مدرنیته را به هم گره بزنیم و میان آن ها پیوندی مبتنی بر شناخت برقرار کنیم. اما این مقصود هیچ گاه از حد آرزویی شریف فراتر نرفته است و روشنفکران ما به دلیل فقدان شناخت کافی از ارزش های مدرن، هم شان را وقف -به قول داریوش شایگان- «تبدیل سنت به ایدئولوژی» کرده اند؛ تا به سنت در برابر مقتضیات زندگی مدرن حیاتی تازه بخشند. در نظر آنان هر گونه کوشش در جهت اخذ روح مدرن نوعی جریان غربی سازی و در نتیجه تخریب فرهنگی است. اما در ایران مدرن هرگز شاهد «گذار» واقعی روشنفکران ایرانی از وجدان سنتی نبوده ایم.در حقیقت، ما تنها نقابی مدرن به چهره زده ایم و همه چیز گواهی می دهد که علی رغم ظاهر قضایا، وجدان سنتی هنوز مفهوم مدرنیته را در خود جذب نکرده است. بنابراین جای تعجب نیست که جامعه ی ایرانی معاصر، خود را در میان دو فرهنگ متضاد و یا به عقیده ی برخی از تحلیلگران وضعیت ایران، شاید میان سه فرهنگ متضاد گرفتار می بیند: غرب مدرن، اسلام شیعه و ناسیونالیسم ایرانی.بدین گونه ما با وجدانی رو در روییم که میان سنت و مدرنیته دوپاره شده است، سنتی که گرفتار ابهام شده است و دیگر قابلیت اجرا ندارد و مدرنیته ای که هنوز مدرن نیست؛ و حضور آن را صرفاً در اشکال مختلف مد، تقلید و گاه به صورت دنیایی «دیگر» حس می کنیم که در سطح فنون قابل فهم و جذب است نه در سطح تفکر و تعقل. مبرم ترین وظیفه ی یک روشنفکر در شرایط کنونی بازگشتی انتقادی به خویش است، و برای این کار باید پیوسته در جهت انتشار «معرفت» تلاش کنیم، نه فقط برای آن که هم رنگ جهان باشیم؛ بلکه برای آن که بتوانیم از نو شیوه ی تفکر و نحوه ی بودن مان را در انطباق آن با عقلانیت مدرن ببینیم و پالوده سازیم؛ زیرا ما امروزه محکوم به آنیم که به سرنوشت خود در پرتو مدرنیته بیندیشیم و به مدرنیته نیز به عنوان سرنوشت محکوم خود بنگریم. با توجه به این که معماری یکی از شاخص ترین و بارزترین نمودهای فرهنگی هر جامعه است و معماری و شهرسازی هر کشور را می توان آئینه ی تمام نمای اعتقادات، رفتارها، هنجارها، پیشرفت و در یک کلام هویت آن جامعه برشمرد. این پژوهش سعی دارد به بررسی مسأله ی هویت در ساختار معماری امروز ایران بپردازد. نخست به روش مطالعات کتابخانه ای به بررسی روند معماری ایران، حضور مدرنیته و پیامدهای آن در معماری و جایگاه معماری امروز ایران پرداخته؛ در ادامه به بررسی معماری کشورهائی مانند مصر، یونان، هند و... -که چون ایران از سابقه ی تمدن دیرینه برخوردار بوده؛ با حضور مدرنیته دچار بحران شده لیکن امروز توانسته اند معماری خاص خود را بیابند- می پردازد تا بتوان به راهکاری مناسب برای معماری امروز ایران دست یافت؛ و در نهایت به طور اجمال به دسته بندی نظریات مطرح شده در خصوص اصول و مفاهیم معماری ایرانی-اسلامی اشاره می گردد. آنچه مسلم است در راه رسیدن به این هدف؛ سؤالات و فرضیات بی شماری وجود دارد که اهم آن ها عبارت است از:الف) نقش «فلسفه و اندیشه ایرانی-اسلامی» در هنر معماری امروز ایران. ب)مقام «اندیشه ی ایرانی-اسلامی» در مقایسه با تفکرات نوین معماری.

کلیدواژه‌ها:

سنت، مدرنیسم، معماری، هویت

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
http://www.civilica.com/Paper-SCIANI01-SCIANI01_003.html
کد COI مقاله: SCIANI01_003

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
لطیفی, محمد و نغمه علیزادگوهری، ۱۳۸۷، جستاری بر پدیدارشناسی هویت معماری معاصر ایران، همایش علمی پژوهشی هنر ایرانی، هویت ملی، اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، http://www.civilica.com/Paper-SCIANI01-SCIANI01_003.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (لطیفی, محمد و نغمه علیزادگوهری، ۱۳۸۷)
برای بار دوم به بعد: (لطیفی و علیزادگوهری، ۱۳۸۷)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آیزنمن، پیتر و چارلز جنکز؛(۱۹۸۸)، گفتگوی چارلز جنکز با پیتر ...
  • امدی، بابک؛(۱۳۷۵)، _ تهران: نشر مرکز. چاپ دوم. ...
  • اسلامی ندوشن، محمد علی؛(۱۳۴۴)، «به دنبال سایه همای». تهران: انتشارات ...
  • اسلامی ندوشن، محمد علی؛(۱۳۷۳)، یران را از یاد نبریم، تهران: ...
  • اعوانی، غلامرضا و رضا داوری اردکانی و حسین نصر، (۱۳۷۴)، ... (مقاله ژورنالی)
  • جعفری نژاد، پرستو؛(۱۳۷۸)، سیر تحول معماری شهری در ایران، با ... (مقاله ژورنالی)
  • حمزه نژاد, مهدی؛(۱۳۸۴)، جستاری در پدیدارشناسی معماری در بستر فرهنگ ...
  • خلیلی، نادر؛(۱۳۷۲)، سلامتی زیستگاه‌های جهان امروز. تهران. فصلنامه معماری و ... (مقاله ژورنالی)
  • Wolfgang Pehnt ...
  • Peter Behrens 3-Walter Gropius ...
  • Mies Van der Rohe ...
  • Frank Lloyd Wright ...
  • Louis I.Kah 7-Alvar Aalto ...
  • Kenzo Tange 9- John Ruskin ...
  • Danicel Libeskind 13- Zaha Hadid ...
  • Josep Maria Montaner 15- Civil ...
  • Auguste Krziz ...
  • Ernest Herzfeld 18- Bauhaus ...
  • Internationa Style ...
  • درخشانی، فرخ۱۳۷)بریی معماری _ _ اطلاهی، تهران. فصلنامه آبادی، شماره ... (مقاله ژورنالی)
  • ریکور، پل؛(۱۹۶۱).تمدن جهانی و فرهنگ‌های ملی، ترجمه گروه ترجمه مجله ... (مقاله ژورنالی)
  • شایان‌فر، شیوا؛(۳۷۸ ۱)، رویکردهای متمایز در معماری معاصر ژاپن. تهران. ... (مقاله ژورنالی)
  • شیخ زین‌الدین، حسین(۱۳۷۱).نگاهی به معماری امروز ایران و جهان -میزگرد ... (مقاله ژورنالی)
  • صارمی، علی اکبر.؛(۱۳۷)، جایگاه معماری ایران در جهان امروز. تهران. ... (مقاله ژورنالی)
  • فروزی، پرویز؛(۱۳۷۲)، نظری بر میزگرد مجله معماری و شهرسازی شماره ... (مقاله ژورنالی)
  • میرمیران، هادی(۱۳۷۱)، نگاهی به معماری امروز ایران و جهان - ... (مقاله ژورنالی)
  • Eisenman, P. 1987. «Hause of Cards». New York: Oxford University ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز:
    تعداد مقالات: ۲۳۵
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.