شاهنامه نگاری؛ از کلک نی شاعر تا کلک مویینه نقاش
محل انتشار: همایش علمی شاهنامه و پژوهش های آیینی
سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 308
فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
SHAHNAMEH01_077
تاریخ نمایه سازی: 29 اردیبهشت 1398
چکیده مقاله:
از زمانی که قلم فردوسی از نوشتن باز ایستاد، قلم موی نقاشان به آرایش داستانهای شاهنامه پرداخت. مصورسازی شاهنامه از نخستین سالهای پس از سروده شدن شاهنامه آغاز شد؛ حتی شواهدی دال بر این است که نسخ شاهنامه مقارن روزگار فردوسی، مصور و منقوش بوده است. نگاره های شاهنامه فردوسی به، جهت کمیت و کیفیت، درموزه ها و مجموعه های هنری دنیا جایگاه شاخصی دارد. در این موزه ها نمونه هایی از کهن ترین تصاویر شاهنامه به چشم میخورد. در این پژوهش به بررسی سیر شاهنامه نگاری از قدیم ترین ایام تادوره قاجار پرداخته و مهمترین شاهنامه های مصور را معرفی میکنیم. همچنین به بررسی دو نسخه ارزشمند شاهنامه میپردازیم: شاهنامه بایسنغری، به عنوان یکی از نخستین نمونه های شاهنامهمصو،ر و شاهنامه داوری، به عنوان یکی از آخرین نمونه های آن. دلیل انتخاب این دونسخه، از میان نسخ مصور بیشمار شاهنامه، آن است که این نسخه ها دو نقطه عطف از اولین بارقه های شاهنامه نگاری و آخرین بازمانده های آن هستند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
فاطمه ماه وان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد