مفاهیم متافیزیکی و علوم تجربی

سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,286

فایل این مقاله در 10 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SOCIALSCIENCECONF01_020

تاریخ نمایه سازی: 30 مرداد 1389

چکیده مقاله:

مکاتب تجربى افراطى اى چون پوزیتیویسم، که کم و بیش بر تمامى مکاتب و دیدگاه علمى امروز (و از جمله علوم انسانى) سلطه دارند، شناخت علمى انسان را به شناخ تحسى و تجربى محدود نموده و دخالت هرگونه شناخت فلسفى و فراتجربى را در فرایند علم انکار مى کنند. بنابر جاى بحث و پژوهش علمى و یقین آور پیرامون مسایل ماوراءطبیعت باقى » نظریه پوزیتیویسم نمى ماند و همه مسایل فلسفى پوچ و ب ىارزش تلقى مى گردد. این دیدگاه که شناخت هاى علمى را صرفا حسى و تجربى دآ ن استه و آنها را نیازمند هی چگونه زیربناى فلسفى و ماوراء طبیعى نمى داند، پیامدهاى متعدد و گوناگونى براى علم در پى دارد، که یکى از آنها ایجادشقاق و جدایى قاطع میان معارف دینى و فلسفى از یک سو و شناخت هاى علمى و تجربى از سوى دیگر است. به اختصار باید گفت:1. بدون مجموعه ای از مفاهیم و معارف فلسفى و متافیزیکى هی چگونه شناخت متقن تجربى ممکن نیست. 2. خود پوزیتیویست ها نیز در عمل از انبوه عظیمى از پیش فرض هاى فلسفى و متافیزیکى استفاده کرده اند و مى کنند. مثلاً پوچ انگارى مفاهیم متافیزیکى و اعتبارشناخت هاى تجربى، که از اولى ترین ادعاهاى آنان به شمار م ىروند، بدون ورودبه حوزه متافیزیک و تخطى از اصول پوزیتیویستى امکان پذیر نیست.

نویسندگان

حمید رضانیا

دانشجوی دکتری فلسفه

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • همان، ص 153 و نیز ر.ک: تحلیلی از دیدگاه‌های فلسفی ...
  • G.sarton. 1927. Introduction o History of Science. Baltimore: Carnegie Institution ...
  • نمایش کامل مراجع