نقش حوزه های علمیه در زمین هسازی ارتقاء علمی کشور

سال انتشار: 1385
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,087

فایل این مقاله در 22 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SOCIALSCIENCECONF01_191

تاریخ نمایه سازی: 30 مرداد 1389

چکیده مقاله:

تولید علم و ارتقاء آن در هر فرهنگ و جامع های بر عوامل چندی مبتنی است.بی گمان یکی از مهمترین و مؤثر ترین آن عوامل دین، نهاد های دینی از جمله حوزه ها و حاملان معرفت دینی است. علم هم در جوامع دینی می تواند تولید و توسعه یابد و هم در جوامع غیر دینی. در عین حال آموزه های دینی، نهاد های دینی و حاملان معرفت دینی نیز می توانند به روند علمی جامعه کمک کنند؛ یعنی افزون بر تأثیر گزاره های دینی (آیات و روایات)، نقش حاملان و نها دهای یک دین نیز بر ارتقاء علمی یا انحطاط علمی یک جامعه بسیار مؤثر است. نمونه این مسأله در تاریخ اسلام وجود دارد. در تاریخ اسلام گرایش های کلامی جبر گرا، اختیار ستیز و عقل گریز، مبلغ تفسیر ضد علم دنیایی بودن دین بوده که با تحقیر غی رعقلانی امور این جهانی، در واقع به از بین بردن انگیزه خلاقیت وارتقاء فکری و علمی دست زده اند. این گونه اندیشه ها و آموزه های ضد علم دنیایی در آثار صوفیان انعکاس بیشتری دارد. صوفیان به لحاظ محبوبیت و مشروعیت بالایی که در میان مردم داشته اند، در طول تاریخ اسلام موفق ترین چهره تبلیغ و ترویج آموزه ها و اندیشه های ضد علم دنیایی بود هاند. اگرچه نمی توان به هیچ وجه منکر جنب ههای مثبت و دقایق درخشان تعالیم و آثار صوفیه در قلمرو معرفت 1 و گسترش علوم دینی (ادبیات، کلام، فلسفه، تفسیر و ...) شد، در عین حال نم یتوان نقش منفی تعالیم آنان و پیام دهای ناگوار آن را در مورد ( علوم این جهانی نادیده گرفت. ( 1اما واکنش و نگرش حوزه ها و روحانیت شیعه در سده های گذشته در قبال توسعه و آبادانی این جهانی، بویژه توسعه و ارتقاء علوم غیر دینی، به لحاظ نظری و عملی، چندگانه بوده است. تعدادی در نظر و عمل به نفی کلی توسعه این جهانی و گسترش علوم غی ردینی و مظاهر جدید تمدن مادی فتوا داد هاند. تعدادی نیز به لحاظ نظری در مبادی معرفتی آن اشکال کرده اند؛ اما در مقام عمل روند توسعه مادی جامعه را افزون بر توسعه معنوی آن، پذیرفت هاند. باید خاطر نشان نمودن که از میان حوزویان تعداد کسانی که به لحاظ نظری و عملی ( موضوع توسعه و فراگیری علوم غیر دینی را پذیرفته اند، در اقلیت قرار دارند. ( 2 از جمله کسانی که هم به لحاظ نظری و هم به لحاظ عملی فراگیری علوم غیر دینی را توصیه می کرد و گسترش آن را مؤثر در توسعه کشور و ارتقاء علمی جامعه می دانست، سید جمال الدین اسد آبادی است. در باور وی یکی از علل پیشرفت غرب گسترش علوم و فنون جدید بوده است؛ بنابراین مسلمانان هم، علوم » برای توانمندی و نیل به پیشرفت باید این علوم و فنون را فراگیرند؛

نویسندگان

مجید کافی

مدرس حوزه و دانشگاه

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • باغستانی، اسماعل؛ «حوزویان و توسعه، مورد نمونه؛ امام خمینی (ره)» ...
  • در اینجا می‌توان از امام خمینی (ره) نام برد. مجموعه ...
  • م اسدآبادی، سیدجمال؛ مقالات جمالیه؛ به کوشش الحسن جمالی، چاپ ...
  • ر. ک: بهشتی، محمد، [و دیگران] ؛ آراء داشمندان مسلمان ...
  • برای نقش علوم اسلامی در تحول علمی جهان ر. ک: ...
  • باقری، خسرو؛ هویت علم دینی؛ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد ...
  • درآمدی بر آزاد ایشی و نظریه‌پردازی در علوم دینی؛ مصاحبه ...
  • پیروزمند، علیرضا؛ رابطه منطقی دین و علوم کاربردی؛ تهران: موسسه ...
  • پی‌نوشت 6، ص 34 -32 13. همانجا ...
  • اسعدی، مرتضی، ایران، اسلام، تجدد؛ تهران، طرح نو، 1377 15. ...
  • برای آگاهی بیشتر از بومی‌سازی علوم به مجموعه آثار دکتر ...
  • پی‌نوشت 1، ص 24 ...
  • پی‌نوشت 6 19. پی‌نوشت 7 ...
  • نمایش کامل مراجع