بررسی شگردهای خیال انگیز در شعر وصال شیرازی

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 591

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SPCONF05_185

تاریخ نمایه سازی: 27 شهریور 1399

چکیده مقاله:

خیال را از عناصر اصلی و صفات عمده شعر برشمرده اند که به شاعراین قدرت و توان را می بخشد که بتواند حالات و آناتدرونی و اندیشه های خود را بالحنی شاعرانه و تصاویری خیال انگیز بیان دارد .ابزار و ترفندهای این آفرینش های هنری ونقش های ادبی غالبا همان تشبیه ، استعاره ، کنایه و مجازاند که در حوزه علم بیان قرار می گیرند. در این علم شیوه هایمختلف آوردن یک معنی شناخته می شود. وصال شیرازی یکی از شعرای برجسته ی دوره بازگشت ادبی ست که چون همپیشگان عصرخود، شیوه ی شاعران کهن، به ویژه، سعدی و حافظ را در پی گرفته اما هرگز نباید قابلیت های ارزنده شعری وبیان هنری او را از نظر دور داشت. او باتصاویر زیبا ورنگارنگ اشعارش، خواننده را به اعجاب وتحسین وامی دارد. از شگردهایصورتگری و ابزارهای بیانی بکار رفته در شعر این شاعر، کنایه بیشترین و مجاز کمترین سهم را داراست. انواع تشبیه و استعارهنیز در شعر او جلوه گری می نماید اما گویی هر بار به استفاده از تصویرهای استعاری ، تمایل بیشتری به این شگرد ادبی از خودنشان داده است. و استعاره سهم بیشتری نسبت به تشبیه در اشعار او پیداکرده است.

نویسندگان

محمدصادق تفضلی

استادیارگروه زبان وادبیات فارسی،واحدبروجرد،دانشگاه آزاداسلامی،بروجرد،ایران

نسرین متین

دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،واحدبروجرد،دانشگاه آزاداسلامی،بروجرد،ایران