نقش وسایل نوین ارتباط جمعی ،در توسعه تفکر وآموزه های قرآنی در عصرتمدن بشری امروز

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 647

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SSAMACOLLEGE01_030

تاریخ نمایه سازی: 27 اردیبهشت 1393

چکیده مقاله:

جهان، با ورود به عصر رسانه‏ها و شکل‏گیرى جامعه اطلاعاتى، دوران جدیدى را آغاز کرده است . درنظام نوین جهانى‏ ما در عصر رسانه ها زندگی می کنیم؛ عصری که در آن رسانه های گروهی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما هستند.آنچه که رسانه ها به عنوان اطلاعات به ما انتقال می دهند، به اشکال مختلف در نحوه زندگی، اندیشه و احساسات ما و حتی فرزندان ماتعیین کننده است. اما، اینها دلیل نمی شود که ما برده و اسیر این رسانه های گروهی شویم.خواست خداوند این است که ما انسانها آزاده و خوشبخت باشیم . او مارا آزاد آفریده است . ما باید این نعمت الهی را حفظ کنیم و برای حفظ این نعمت باید خود و زندگی خود را از زیر نفوذ و تاثیرات منفی و سوء این رسانه ها خارج سازیم.ما نباید اجازه دهیم که آنها با شستشوی ذهنی ، کنترل زندگی مارا بدست گیرند و شخصیت ما را بر اساس استانداردهای مورد نظر خود پرورش دهند؛ شخصیت ما باید مستقل باشد نه این که مانند یک رباط از قبل برنامه ریزی شده باشد. در میان کتب آسمانى، هیچ کتابى همچون قرآن، انسان‏ها را دعوت به آزادوخوشبخت زیستن ، بهره مندی از تمامی نعمت الهی ، گفت‏وگو و مفاهمه نکرده است و اسلام به عنوان کاملترین و جامع‏ترین دین الهى شفاف ترین حق وحقوق، خوشبختى و رستگارى انسانها را در قرآن بیان کرده است و در آیات متعددى به این موضوع پرداخته است.قرآن کتابى است که در تمام شئون انسان؛ از مبدأ و معاد و خلق و ایجاد، در باره فضایل اخلاقى و عمومى‌انسان نظر دارد، قوانین اجتماعى و فردى حاکم بر نوع انسان را به وضوح بیان کرده و هیچ مطلب کوچک و بزرگی از نظرش مخفى نمانده است. متأسفانه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که هنوز توجه به قرآن در جامعه ما یک امر عمومى‌نشده و قرآن همچنان در مهجوریت است. این کتاب مقدس براى ما به کتابى تبدیل شده که تنها در بعضى اماکن یا مراسم چون سر سفره عقد، مراسم عزا، موقع سفر، اسباب کشى، استخاره و...استفاده مى‌شود؛ انسان، نیازمند ارتباط مستقیم با آفریننده و هستى‏بخش خود است. این ارتباط اگر چه از طریق مناجات و رازگویى درونى و قلبى انجام مى‏گیرد، اما دسترسى به کلمات خود خداوند، بسیار لذت‏بخش و اطمینان‏آور است؛ این ویژگى، به طور کامل، تنها براى قرآن مجید باقى مانده است و هیچ کتاب آسمانى دیگرى چنین جایگاهى ندارد. انسان نیازمند قانونى مدون از سوى خداوند و مرشد و مرادى جاودان است تا از سبیل به صراط مستقیم دست یازد و از گزند وسوسه‏هاى درونى و بیرونى در امان بماند. قرآن کتاب هدایت انسان به سوى رستگارى و رستن از بندهاى جاهلیت کهن و مدرن است؛ «الم، ذالک الکتاب لا ریب فیه هدى للمتقین». قرآن کریم، سفره گسترده فیض الهى و کلام نورانى پروردگار انسان و جهان است. این منشور آسمانى، معیار و محک درستى و نادرستى اندیشه ها، احکام و رفتار به شمار مى آید و هر چه با رهنمودهاى آن ناهماهنگ باشد، فاقد ارزش و اعتبار است. از آنجا که براى شناخت درست از نادرست در هر موضوعى به «معیار» و «میزان» نیاز است، رجوع به این کتاب الهى در هر زمینه، به ویژه اخلاق و خودسازى و هنجارهاى رفتارى یک ضرورت است.این سند نبوت و معجزه جاوید حضرت رسول صلى الله علیه وآله وسلم در صورتى مى تواند در زندگى و اخلاق فردى و اجتماعى ما تأثیرگذار باشد که «امامت قرآن» را بپذیریم; به هدایت آن گردن بنهیم و آن را به عنوان «الگو» قبول و خود را به آن عرضه کنیم و ارزیابى اخلاق و عمل خویش را با این «میزان» انجام دهیم. احتمالا رساترین واژه‏اى که مى‏تواند موقعیت جهان را با ظهور اصلى‏ترین دستاورد انقلاب انفورماتیک، یعنى ابرشاهراه اطلاعاتى، تبیین کند، هما ن تفکر واندیشیدن در آموزه های قرآن است . قرآن کلام خداست و بارقه‌های امیدبخش آن دررگ عالم جاری است، سخن از فیروزه کلامی است که برخاسته از حنجره ملکوت سموات و خود نشانه‌ای از حقایق و کمالات است. کلامی‌جوشیده از چشمه‌سار آفرینش و متصل به دریای حقیقت که ما در این شوره زار دنیا به تکاپوی آن بسر می‌بریم.یکی از اصول برتری قرآن همین است که مستقیماً از جانب خدا و توسط فرشته وحی الهی بر قلب پاک رسول خدا (ص) نازل شده و کلام خداست که تا کنون نیز خدشه و تحریفی در آن ایجاد نشده است. «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون (سوره حجر آیه 9) و نیز از آن جهت که برنامه کامل سعادت بشری و راه هدایت انسانهاست و نیز از جهات دیگر بر سایر کتب آسمانی دیگر برتری دارد. برهمین اساس درمیان پیروان سایر ادیان نیز از احترام خاصی برخورداراست. علاوه برآن قرآن، دارای ظاهری زیبا و در عین حال معانی ژرف و عمیقی دارد.وسرچشمه‌های علوم عالم درآن نهفته و از حقایق ناگفته وکنه عالم برخوردار است. درواقع روح و معنای وسیع آن درقالب کلمات یک کتاب نمی گنجد بلکه فراتر از قالب الفاظ است. دنیایى که ما در آن به سر مى بریم، دنیاى علل و پدیده هاست و هر چیز در پى سببى رخ مى دهد. از دیدگاه قرآن پشت صحنه همه این اسباب، و سبب ساز اصلى خداست. همه چیز به دست اوست. به همین دلیل مى تواند راه هاى ناشناخته اى را بنمایاند و در مشکلات، و آنجا که همه درها بسته است درى از رحمت خود را به روى بنده اش بگشاید. خداوند راه باز شدن این درها را در تقواى خود معرفى مى کند دورى از حرام و فراتر نرفتن از خط قرمزهاى الهى و انجام دستورات اواست.اسباب مادى و ظاهرى گاه انسان را به هدف مى رسانند و گاه او را در میانه راه رها مى کنند. بر اساس آموزه قرآن، تنها خداست که بر همه چیز احاطه دارد و بر هر کار تواناست. از این رو، کسى که خدا را وکیل خود در کارهایش قرار دهد و چشم امید از دیگران بردارد، هیچ گاه تنها نمى ماند. چنین فردى از زندان تعلق به اسباب ظاهرى رهیده و افق نگاه خود را فراسوى ماده محدود قرار داده است .دراین مقاله وتحقیق ضمن بررسی محورهای نقش رسانه ها در گسترش فرهنگ آموزه های دینی وقرآنی ،نقش وجایگاه قرآن در تبلیغ و اخلاق رسانه ای ، نقش رسانه در توسعه تمدن بشری امروز ،نقش آموزه ها وتفکردینی وقرآن در توسعه جوامع وبهره گیری از تکنولوژی های جدید رسانه ای در ارایه موضوعات اسلامی و قرآنی وارایه راهکارها وچالشهای پیش روی آنهااین پژوهش با هدف مطالعه نقش وسایل نوین ارتباط جمعی ،درتوسعه و تبلیغ تفکر وآموزه های قرآنی درهدایت وتوسعه درست تمدن بشری صورت گرفت .

نویسندگان

موسی کاظم زاده

دانشجوی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- دانشجوی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان مرکز تبریز، محقق و پژوهشگر حوزه فرهنگ ، دین