CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

خاک از دیدگاه قرآن

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۴ | تعداد نمایش خلاصه: ۶۱۵۶ | نظرات: ۰
سرفصل ارائه مقاله: فرسایش و حفاظت خاک
سال انتشار: ۱۳۸۴
نوع ارائه: شفاهی
کد COI مقاله: SSCI09_552
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۰۰.۸۶ کلیوبایت (فایل این مقاله در ۴ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید. در پایگاه سیویلیکا عموما مقالات زیر ۵ صفحه فولتکست محسوب نمی شوند و برای خرید اینترنتی عرضه نمی شوند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۴ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳۰,۰۰۰ ریال

آدرس ایمیل خود را در زیر وارد نموده و کلید خرید با پرداخت اینترنتی را بزنید. آدرس ایمیل:

رفتن به مرحله بعد:

در صورت بروز هر گونه مشکل در روند خرید اینترنتی، بخش پشتیبانی کاربران آماده پاسخگویی به مشکلات و سوالات شما می باشد.

مشخصات نویسندگان مقاله خاک از دیدگاه قرآن

  مرتضی امامی خلیل آبادی - مربی دانشگاه شهرکرد

چکیده مقاله:

قرآن تنها کتاب هدایت و تربیت است . اما از آنجا که صاحب سخن آگاه به تمامی علوم و حقایق است، بی تردید می توان از مثال ها و برخی اشاره هایی که به هدف تربیت و یا عبرتگیری آدمیان در آن آمده است، شواهدی از سایر علوم و از جمله » خاک شناسی « نیز بدست آوریم . استعداد قرآن در زمینة راهنمایی و کشف بسیاری از علوم حتی دانشمندان اروپایی را نیز به اندیشه واداشته تا آنجا که در مواردی از مسلمانان نیز پیشی گرفته اند که جای بسی تأسف است . اینک که به توصیة رفیقی به مقالة » خاک از دیدگاه قرآن « پرداختم، باور نمودم که اگر مجالی داشتم و زمینه ای، جای آن داشت که در بلندای آسمان تفاسیر این آیات بال گشاییم و فاصلة خاک تا افلاک را با دو بال علم و ایمان بپیمائیم . در دوازده آیة قرآن، واژة » طین « (گِل ) آمده، در بیست مورد صراحتا کلمة «تراب» ( خاک ) به کار رفته است و در بسیاری دیگر از آیات، «ارض» ( زمین ) به معنای خاک (= محل رویش گیاه ) ، استعمال شده است . که با بررسی این آیات می توان به نکات ارزشمندی در حوزة « خاک شناسی » دست یافت .
به سوی ما نظری کن که خاک راه توایم
ستـاره سوختـه ای چنـد در پنـاه توایم
سخن را از داستان خلقت انسان آغاز نماییم؛ هنگام آفرینش انسان، پروردگار به فرشتگان گفت : من بشری را از گل خواهم آفرید . پس چون او را کاملا درست کردم و از روح خویش در آن دمیدم، سجده کنان برای او به خاک درافتید . فرشتگان یکسره سجده کردند مگر ابلیس که تکبر نمود و از کافران شد . خداوند فرمود : ای ابلیس ! چه مانع شد که برای چیزی که به دستان قدرت خویش خلق کردم سجده آوری؟ آیا تکبر نمودی یا از جملة برتری جویانی؟ گفت : من از او بهترم، مرا از آتش و او را از گل آفریدی ... 2 اگر چه مقایسة شیطان در ظاهر درست می نمود چرا که خداوند خود
انسان را از گِلِ خشکیدة سفال مانند و جنیان را هم که ابلیس از جنس آنان است - ، از تشعشع آتش خلق نموده است 3 ، اما این دلیل و مقایسه 4 ، بزرگترین اشتباه بود، اگر نگوییم بزرگترین دروغ بود، زیرا علاوه بر آنکه عظمت انسان نه به لحاظ تنها عناصر مادی که به لحاظ روح الهی ودیعه در وی است، خاک نیز به مراتب برتر از آتش است . و این خوی همة متکبران است که همواره برای توجیه زشتکاری های خویش دلیل آوری می نمایند آنگونه که شاید خودشان هم باور نمایند، حال آنکه ریشه های انحراف آنان نه در اعتقاد و باورها که در رزائل اخلاقی شان نهفته است .در ظاهر و نگاه سطحی آتش از خاک بهتر به نظر می آید، زیرا علاوة بر حرارت و نور و ابهت و جلال، شاید یکی از شرایط تجزیه و یا ترکیب موجودات نیز باشد و زمین نیز در آغاز پیدایش، آن هنگام که از خورشید جدا گردید، گوی آتشینی بود که به تدریج خاموش و سرد گردید، اما با نگاهی عمیق باید توجه نمود که در تجزیه و تحلیل سایر موجودات نقش اصلی بر عهدة خاک است و آتش تنها وسیله ای برای تکمیل آن است . و همچنین زمین آن هنگام که شعله ور بود، فاقد هر گونه حیات و موجود زنده بود و از آن زمان که خاک و گِل جای آتش را گرفت، حیات و زندگی در این کرة خاکی پیدا شد . علاوه آنکه هر آتشی که یافت گردد، از موادی که منشأ پیدایش آن است نظیر درختان، و مواد نفتی و دیگر سوخت هایی که بازگشت به خاک یا حیواناتی که از نبات تغذیه دارند می نماید .

کلیدواژه‌ها:

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-SSCI09-SSCI09_552.html
کد COI مقاله: SSCI09_552

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
امامی خلیل آبادی, مرتضی، ۱۳۸۴، خاک از دیدگاه قرآن، نهمین کنگره علوم خاک ایران، تهران، مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری کشور، https://www.civilica.com/Paper-SSCI09-SSCI09_552.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (امامی خلیل آبادی, مرتضی، ۱۳۸۴)
برای بار دوم به بعد: (امامی خلیل آبادی، ۱۳۸۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

علم سنجی و رتبه بندی مقاله

مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
نوع مرکز:
تعداد مقالات: ۷۵۰۴
در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات پیشنهادی مرتبط

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.