واکاوی تطبیقی مراقبه درحکمت متعالیه و علم اخلاق

سال انتشار: 1391
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 939

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

SUHRAWARDI03_127

تاریخ نمایه سازی: 26 فروردین 1392

چکیده مقاله:

براساس کریمهی﴿ویزَکیهِم ویعلِّمهم الْکتَاب والْحکمه﴾(جمعه، 3) (آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) دین برنامه شکوفایی مقام لایقفی و قابلیت نامتناهی بودن نفس ناطقه انسانی است. که این مقصداعلی و مرصد اسنی را در قالب فقه، اخلاق و حکمت متعالیه متحقق مینماید.که هرکدام از این سه حوزه درون دینی براساس قابلیت هایی که دارند وظایف، نقشها و نتایج متفاوت و نه مخالف را در یک سلسلهطولی ایفا نموده تا استعداد نفس مبنی بر اتصال به نشئه ملکوت و تشبه به عالم اله شکوفا شود. لذا مبحث حضور و مراقبه در اخلاق و فقه در مراتب مقدماتی و مراقبه در حکمت متعالیه در مراتب عالی تر، اوج برنامههای دین برای انسان سازی می باشد. مراقبت مطروحه درعلم اخلاق و فقه بیشتر بر جنبههای ترک رذائل نفسانی و نیز تثبت در اجرای احکام شرعی به جهت حفظ قابلیت نفس میباشد. و در مرتبه اعلیتر حکمتمتعالیه مأمور رساندن نفس مهذّب به مقام لقاء الله و توحید صمدی قرآنی می باشد . مراقب اخلاقی، خویش را رقیب نفس خویش قرار میدهد و همین مقدار تقید به دین و استفاده از کتابهای اخلاقی و خطابههای اقناعی منتج به نتیجه می شود. اما در مراقبت حکمی- عرفانی براساس کریمهی﴿إِنَّ اللّه کانَ علَیکم رقیبا﴾(نساء، 2) (که خدا همواره بر شما نگهبان است)حکیم ربانی سعی میکند تا حق متعال را براساس اسم مراقب و رقیب خود بداند که دست یابی به این مرتبه از حضور و مراقبت تنها در ذیل وجود استاد ،« رقیب »راه یعنی انسانِ کاملِ مکمل، میسر میباشد. در فقه و اخلاق در تطهیر حواس ظاهری، عابد و زاهد از گناه توبه و شسته شده و بهشت ذاتی جان اوست.

نویسندگان

غلامرضا رمضانی پور

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز محمودآباد استان مازندران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اصفهانی، هاتف، 1385 ه ش، دیوان اشعار، مصحح _ وحید ...
  • آمدی، عبدالواحد، 1385 ه ش، غررالحکم، ترجمه: هحمذ علی انصاری، ...
  • آملی، سید حیدر، 1368، جامع الاسرار و منبع الانوار، انتشارات ...
  • جعفر بن محمد(ع)، امام ششم، 1328 ه ش، مصباح الشریعه، ...
  • حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، 1393 ه ق، شواهد التنزیل، بیروت، ...
  • حسن زاده آملی، حس 1378ش ممد الهمم در شرح فصوص ...
  • حسن زاده آملی، حسن، 1365 ه ش، هشت رساله عربی، ...
  • حسن زاده آملی، حسن، 1383ه ش شرح اشارات و تنبیهات ...
  • خواجه شمس‌الدین، _ 1382، دیوان اشعار، راهنما، تهران ...
  • دهخداء علی اکبر، 1321 ه ش، ات‌نامه، دهخدا، دانشگاه تهران، ...
  • رومی، جلال الدین _ 1383 ه ش، مثنوی عنوی، به ...
  • سبزواری، ملاهادی، 1383ه ش، اسرار الحکم، مقدمه صدوقی سها، مطبوعات ...
  • سعدی شیرای، مصلح الدین، 1365 ه ش، مواعظ و حکم ...
  • سعدی شیرای، مصلح الدین، 1353 ه ش، کلیات سعدی، تصحیح ...
  • شریف رضی، ابوالحسن _ _ حسین، 1382ه ش، نهج البلاغه ...
  • _ صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، 1389 ه ش، اسرار الآیات ...
  • صمدی آملی، داود، 1386 5 ش، ماثر آثار، نشر الف. ...
  • طباطبایی، سید _ حسین، 1363ه ش، تفسیرالمیزان، مترجم: محمد باقرموسوی ...
  • طوسی، خواجه نصیرالدین، 1307 ه ش، آغاز و انجام، وزارت ...
  • طوسی، خواجه نصیرالدین، 1382 ه ش، اوصاف الاشراف، بضعه المختار، ...
  • طوسی، خواجه نصیرالدین، تجرید الاعتقاد، 1389ه ش، کتابخانه، موزه و ...
  • ترکه اصفهانی، علی بی محمذ، 1381 ش، تمهیدالقواعد، چاپ جلال ...
  • قمی، شیخ عباس، 1387 ه ش، منتهی الآمال، تهران کتاب ...
  • قمی، شیخ عباس 1370 ه ش، مفاتیح الجنان ترجمه: الهی ...
  • کاشف دزفولی، صدرالدین 1385 ه ش، دیوان اشعار به اهتمام ...
  • کلینی، ابی جعفر محمد بن یعقوب، 1348 ه ش، اصول ...
  • مجلسی، محمدباقر، 1412 ه ق، بحارالانوار، تحقیق عبدالزهراء الحلوی، نشر ...
  • معلوف، لویس فرهنگ بزرگ جامع نوین، 1382 ه ش، ترجمه ...
  • منصوری لاریجانی، 1383 ه ش، ولایت حکومت حکیمانه، خادم الرضا ...
  • همدانی، بابا طاهر، 1387 ه ش، دیوان اشعار، اقبال، تهران ...
  • نمایش کامل مراجع