گرید در طراحى حروف فارسى

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,002

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

TBVISUAL05_018

تاریخ نمایه سازی: 22 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

یکى از کارکردهاى گرید، در طراحى حروف است. گرید به نظام مند کردن طرح منجر مى شود.ا جمله اهداف پژوهش حاضر، بررسى گریدبندى در بیشترین فونت هاى کاربردى در طراحى گرافیک معاصر مى باشد. لذا سوالات اصلى این تحقیق عبارتند از: چه نوع گریدبندى در طراحى حروف فارسى استفاده مى شود کدام یک از فونت هاى نازنین، میترا، زر، ترافیک، تیتر، کریم، لوتوس، بدر، ادوب عربیک، یاقوت داراى بیشترین خطوط افقى و عمودى در گریدبندى مى باشند و گریدبندى نشان دهنده چه ویژگى هایى در یک فونت مى باشند روش تحقیقى این پژوهش توصیفى-تحلیلى و شیوه گرد آورى اطلاعات با استفاده از منابع مکتوب کتابخانه اى است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها کیفى و کمى است. بیشترین خطوط افقى و عمودى به ترتیب در گریدبندى حروف فونت هاى ادوب عربیک و میترا و کمترین خطوط افقى و عمودى در گریدبندى را به ترتیب حروف فونت هاى ترافیک و تیتر دارا مى باشند. هرچه ارزش خطى (ظرافت و پهناها) و انحناها در یک حرف بیشتر باشد، خطوط افقى و عمودى گریدبندى، بیشتر در آن حرف مشاهده مى شود. هرچه انحناها و عمق حرفى در قرارگیرى روى خط زمینه بیشتر باشد فضاهاى منفى مرکز حرف در گریدبندى بیشتر است. در فونت هایى که داراى ارزش خطى بالا و فضاى منفى کمترى در حروف هستند تجمع خطوط گریددر یک بخش بیشتر از بخش هاى دیگر است. با وجود مشهود بودن گرید در حروف فونت ترافیک، کمترین خطوط را هم در راستاى افق و عمود در گریدبندى را فونت ترافیک داراست

کلیدواژه ها:

نویسندگان

زینت لطفی آصف

کارشناس ارشد ارتباط تصویری، مربی هنر