CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

دیدگاه قرآن در مدیریت منابع آب

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۵ | تعداد نمایش خلاصه: ۹۶۴ | نظرات: ۰
سرفصل ارائه مقاله: نقش فرهنگ در مدیریت منابع آب
سال انتشار: ۱۳۹۰
کد COI مقاله: TKWRM01_165
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۴۸.۷۷ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۵ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۵ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳۰,۰۰۰ ریال بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۵ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله دیدگاه قرآن در مدیریت منابع آب

  سهیل سبحان اردکانی - استادیار گروه محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
فائزه دانشوری - دانشجوی کا رشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست، دانشگاه آزاداسل
ساناز آشورلو - دانشجوی کا رشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست، دانشگاه آزاداسل
میثم موسوی نیا - دانشجوی کا رشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی - محیط زیست، دانشگاه آزاداسل

چکیده مقاله:

(وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْ‏ءٍ حَی) هر چیز زنده‌ای را از آب قرار دادیم. (سوره ی انبیاء، آیه ی30) در طول ادوار گذشته تاریخ، آدمیان «آب» را به عنوان عنصری تمدن ساز می نگریسته ا ند. هر کجا آبادانی در پهنه گیتی نمایان شده است، بقای خود را از این گوهر هستی بخش داشته است و در واقع آب، ضامن حیات جوامع انسانی قلمداد می شود. درطول تاریخ آب عامل مهمی در شکل دادن به روش زندگی بشر و توسعه فناوری، زبان و فرهنگ بوده است، که همواره بشر از طریق فعالیت های مختلف این نعمت مقدس را آلوده می کند دین اسلام، دین اعتدال، میانه روی و دوری از افراط و تفریط است. اسلام سعی می کند با برنامه های متعدد پیروان خویش را در راه راست و خط اعتدال نگهدارد و با افراط و تفریط در هر امری مخالف است و آن را برای زندگی دنیوی، اخروی، فردی و اجتماعی مسلمانان مضر می داند. آیات قرآن و احادیث فراوان، با تعابیر گوناگون، اسراف و زیاده روی در هر کاری را به طور عام و در مورد آب به طور خاص مورد نکوهش قرار داده است. قرآن کریم دو عبارت صریح راجع به صرفه جویی و مدیریت آب دارد؛ اول آن که منابع آب ثابت است (و آن خدایی که از آسمان آبی به قدر و اندازه نازل می کند) و دوم اینکه در مصرف آب نباید اسراف شود (از نعمت های خدا بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خدا اسراف کاران را دوست ندارد). یکی دیگر از راههای مدیریت آب که خداوند در آیات 16 و 15 سوره سباء به آن اشاره فرموده اند، سدسازی و جدول کشی و تقسیم و توزیع عادلانه آب است. از این رو در این نوشتار سعی شده است تا با اشاره ای بر ارزش و اهمیت آب در کلام خداوند و بر اساس تعالیم قرآن به بررسی ارزش آب در تکوین حیات و راهبردهای مدیریتی برای حفظ این منبع ارزشمند بپردازیم

کلیدواژه‌ها:

قرآن، مدیریت آب، اسلام

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-TKWRM01-TKWRM01_165.html
کد COI مقاله: TKWRM01_165

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سبحان اردکانی, سهیل؛ فائزه دانشوری؛ ساناز آشورلو و میثم موسوی نیا، ۱۳۹۰، دیدگاه قرآن در مدیریت منابع آب، همایش بین المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب، یزد، مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آبی، https://www.civilica.com/Paper-TKWRM01-TKWRM01_165.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (سبحان اردکانی, سهیل؛ فائزه دانشوری؛ ساناز آشورلو و میثم موسوی نیا، ۱۳۹۰)
برای بار دوم به بعد: (سبحان اردکانی؛ دانشوری؛ آشورلو و موسوی نیا، ۱۳۹۰)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • فرهنگ اسلامی و مصرف بهینه آب [مقاله کنفرانسی]
  • الماس وندی، ع (اردیبهشت ۸۹). درامدی بر ارزش و مدیریت ... [مقاله کنفرانسی]
  • محرم زاده، م، نقش فرهنگ قرآنی در سلامت محیط زیست ...
  • گنجی دوست، ح (۱۳۸۹) بررسی دیدگاه زیست محیطی قرآن و ... [مقاله کنفرانسی]
  • رستمی، م، ح، (۱۳۸۵). سیمای طبیعت در قرآن انتشارات بوستان ...
  • قداست آب و الگوی مصرف آن از دیدگاه اسلام و قرآن [مقاله کنفرانسی]
  • طبرسی، مجمع البیان، ج۳/ ص۳۳۴، ج۴/ ۱ _ ۱۱ _ ...
  • طباطبایی، المیزان فی تفسیرالقران، جلد ۱۷/ص۲۵۵ ...
  • طاووسی، تقی (پاییز و زمستان ۱۳۸۴). نظامهای مدیریت سنتی آبیاری ... (مقاله ژورنالی)
  • کدام مقالات به این منبع استناد نموده اند


    بر اساس سیستم تحلیلی استنادات مقالات، تاکنون برای نگارش ۱ مقاله استفاده شده است.

    علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه آزاد
    تعداد مقالات: ۳۲۹۱
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.