بررسی طراحی حروف در دیوارنگاری شهری با تاکید بر خط کوفی بنایی
محل انتشار: دومین کنفرانس شهرسازی،مدیریت و توسعه شهری
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,050
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
UCONFKH02_068
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
امروزه گرافیک محیطی یکی از مفصل ترین مباحث طراحی محیطشهری است. در این میان دیوار نگاری یا همان نقاشی دیواری، ازجمله طرح های محیطی هستند که اجرای آن بر روی دیوارهای بناها،جلوه خاصی را به فضای شهری می دهند.فرم و نقوش، رنگ، نقش مایه ها و در کنار آن حروف و نوشته هااز جمله عناصری اصلی در دیوار نگاری هستند که باعث جلب توجهمخاطبان و رهگذران می شود. نوشتار یا طراحی حروف که یکی ازعناصر بصری مهم دیوارنگاری است، در کنار تصویر و فرم با رعایتاصول ترکیب بندی قرار می گیرد. انواع فرمهای نوشتار و حروف دردیوارنگاری، نشان از ذوق بالای هنرمندان در برقراری تناسب وهماهنگی آن با موضوع دیوار نگاری را نشان می دهد. الگو قراردادنانواع خطوط اسلامی در طراحی نوشتار، اصالت و ارزش این خطوط رادر هنر اسلامی عصر حاضر و طراحی گرافیک آشکار می سازد. خطکوفی بنایی که یکی از همین خطوط اسلامی است، طراحان دیوارنگار با حفظ ساختار آن و یا بعضا با تغییر در فرم، در دیوار نگاری آنرابکار می گیرند. امروزه با کاربرد این خط درگرافیک فضاهای شهری،زیبایی محیط عمومی را برای همه به ارمغان آورده است.شکل هندسی گونه این خط، تناسب داشتن آن با فضاهایمعماری اسلامی و همچنین راحتی اجرا بر روی دیوار از جملهمحاسن این خط محسوب می شود. بهره گیری از این خط دردیوارنگاری، می تواند باعث زنده نگه داشتن و پویای هنر ایرانی باشد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :