نگاهی به اصول و قواعد شهر سازی سبک تهران در جداره ها با تاکید بر میادین
محل انتشار: دومین کنفرانس شهرسازی،مدیریت و توسعه شهری
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 598
فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
UCONFKH02_225
تاریخ نمایه سازی: 10 تیر 1396
چکیده مقاله:
برمبنای سنت دیرینه جهانی و ایران زمین، که پایتخت هر کشوریدریچه دولت و ملت آن کشور به سوی جهان است، پایتخت دولتقاجار نیز نمود اندیشه ها و شیوه نگرش حاکم بر جامعه در دوره ایمشخص از تاریخ ایران است. گرچه این اندیشه متاثر از فرهنگ بیگانهو تحولات جهانی واقع بر آن می باشد، در این دوره همچنان حضورافق هایی روشن از ادامه حیات شیوه معماری و شهرسازی ایرانیمشاهده می شود التقاط این دو نگرش (معماری بومی ومعماری فرنگی) به تولد سبک تهران در دوره ناصرالدین شاه منجر شد کهخویشتن را از دو منظر به جهان عرضه کرد. نخست با بهره گیری از دستور زبان مکتب اصفهان و اصولی مانند ترکیب، تباین و پیوستگی، و دوم با ابداع اصولی نظیر اقتباس از معماری و شیوهشهرسازی فرنگ، برون گرایی و عملکردگرایی که هویت این سبک را سبب می شده اند. بستر تجلی قواعد سبک تهران تمام عرصه شهر است، لیکن میادین و خیابان های تازه احداث به عنوان مکان مناسبتبلور کالبدی این اصول می توانند آغازی بر این مسیر باشند. این نوشتار ابتدا به مکان ظهور، زمینه های شکل گیری، تولد سبک تهران و تاثیر آن در شهرسازی پایتخت اشاره کرده و سپس به بیان اصول سبک تهران در جداره ها از منظر شکل شناختی می پردازد،که شکل گیری آن ها بر مبنای دو رهیافت متفاوت که مقصدی یگانهرا می پیمایند بوده است، و درانتها با ذکر نمونه هایی از میادین اینسبک، تبلور کالبدی اصول و قواعد آن را باز شناسی می کند.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
سارا احمدی
دانشگاه هنر تهران
امید توزنده جانی
دانشگاه شهید بهشتی تهران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :