بررسی نقش مدیریتی نهادهای محلی در ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی نمونه موردی سکونتگاه غیر رسمی شهرک امام علی (ع) و شهرک حجت مشهد

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 585

فایل این مقاله در 18 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

UUSD01_0363

تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1394

چکیده مقاله:

حاشیه نشینی عمدتاً پس از انقلاب صنعتی و در پی رشد شتابان شهرنشینی بوجود می آید. در این فرآیند مهاجران و افرادی که توانایی جذب شدن در کالبد شهر را ندارند، به استقرار سکونتگاههای غیر متعارف در اطراف محدوده شهری روی می آورند کهه منجر به پدیدآمدن محلات حاشیه ای شهر می گردند. تشکیل مناطق حاشیه نشین در شهرهای جهان سوم نیز معلول مناسبات و روابط بین المللی وقدرت های مسلط جهانی از یک سو و ویژگی های ملی از سوی دیگر است. بسیاری از شهرهای کشور مها با پدیده اسکان غیررسمیمواجه اند . نمود عینی این بافت ، افت زندگی اجتماعی در این محله هاست که به دلیل وفق نیافتن این سکونتگاهها با شرایط جدید دچار چنین روندی می شوند .جلوگیری از گسترش این محله ها و از بین بردن معضلات در آنها ضرورتی شناخته شده و گریز ناپذیر محسوب می شود . روشهای از بین بردن ناکارآمدی و نارسایی این محله ها مانند هر فعالیت دیگری باید بر شالوده شناخت علمی و نظام مند مبتنی باشد . با توجه به چنین رهیافتی و برپایه شنا خت به دست آمده، سیاستهای مناسبی برای مقابله با آن طراحی گردد .به نظر می رسد اولویت نخست ظرفیت سازی در مقامات محلی توسعه ی شهری به منظور فراگیری نحوه ی همکاری با گروه های کهدرآمد و اتخاذ سیاست ها و اجرای برنامه هایی در جهت منافع و توانمندسازی آنان است. تحقیق حاضر به دنبال بررسی رابطه ی بین سهح کیفیت زندگی در محلات حاشیه نشین و شکل گیری نهادهای مدیریت محلی.می باشد. در این تحقیق روش تحقیق توصیفی -تحلیلی است و از مهالعات اسنادی و میدانی بهره گیری میشود ،برای محاسبات آماری و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل آماری spssبهره گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین سطح بین سطح کیفیت زندگی در محلات حاشیه نشین و شکل گیر ی نهادهای مدیریت محلی رابطه معناداری وجود دارد.

نویسندگان

هدی اسفندیاری

کارشناس ارشد برنامه ریزی منطقه ای، دانشگاه شهید بهشتی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • احمدیان، محمدعلی، (1371)، «حاشیه نشینی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم ...
  • انجمن تنظیم خانواده جمهوری اسلامی ایران (1379)، بانک اطلاعاتی سازمانهای ...
  • پیران، پرویز، (368 1)، «دیدگاههای نظری درجامعه شناسی شهر و ...
  • سعید‌ی، محمد رضا(1382)، درآمدی بر مشارکت مردمی و سازمانهای غیردولتی، ...
  • شیخی، محمد(1380)، « تبیین فرآیند شکل گیری و دگرگونی سکونتگاههای ...
  • صرافی، مظفر، (1381)، «به سوی تدوین راهبرد ملی ساماندهی اسکان ...
  • صرافی، مظفر، (1381)، «بسوی نظریه ای برای ساماندهی اسکان غیررسمی ...
  • طفی، حمید، میرزایی، مینو، عدالتخواه _ فرداد، وزیرپور، شب بو، ...
  • میرفندرسکی، مهدی و همکاران، (1381)، طرح راهبردی ساماندهی شهر مشهد ...
  • نمایش کامل مراجع