از آتشکده تا مسجد میراث ایرانی-اسلامی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 831

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

UUSD01_0863

تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1394

چکیده مقاله:

معماری آثار تاریخی ایران در وهله ی اول دارای مفهوم و هدف دینی ،خصلت جادویی و دعایی است. جایگاه مقدس درونی، که در آتشکده ها نشان دهنده ی محل پیوند میان آسمان و زمین است وتنها موبدان پرستار آتش حق ورود به آنجا را داشتند و بار دیگر در محرابهای اسلامی این طاق های فرو رفته در دیوار که رو به سوی شهر مقدس مکه است- ودر سر در مسجدها به کار رفت که در اصل نمادهایی هستند برایاعتلای واقعیت بنای خاکی کم اعتباری که در پشت سرشان است،پیوندی که امکان عبادتی جادویی را برای تقاضای نعمت، برکت و قدرت فراهم می ساخت. در فراخور این پژوهش به بیان مقایسه ای از درک فضای پرستش قبل و بعد از دین مبین اسلام پرداخت شده و به صورت کالبدی از ویژگی های مکانی این دو فضا و معنای سازش برانگیز هر یک تعبیری داشته که به استناد منابع مکتوب و نمونه های موردی متعدد به رهیافت معنا کمک نموده است

نویسندگان

سیدعلی سیدیان

استادیاردانشکده هنرومعماری دانشگاه مازندران

زهرا غنی پور

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسکارچیا، ‌جیان روبرتو، ترجمه: آژند، عقوب، (1376)؛«هنر صفوی، زند، قاجار»، ...
  • بورکهارت، تیتوس؛ ترجمه: نصر، سید حسین، (346 1)؛«روح هنر اسلامی»، ...
  • بانی مسعود، امیر، (1389)؛ «معماری غرب ریشه ها و مفاهیم»، ...
  • پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، (1378) « دایره المعارف بناهای ...
  • کلبادی نژاد، _ انگیز؛(386 1)؛«زمین و معماری مازندران» تهران، نشر ...
  • نقی زاده، محمد، (1378)« منابع و روش شناخت مبانی نظری ...
  • نمایش کامل مراجع