معماری سنتی، معماری معاصر و فرآیند جهانی شدن در ایران

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 715

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

UUSD01_0882

تاریخ نمایه سازی: 17 خرداد 1394

چکیده مقاله:

جهانی شدن پدیده ای است که می توان آن را نتیجه مدرنیزه شدن دانست، امری که به دنبال یکسان سازی الگو های زندگی افراددر تمام زمینه ها می باشد. و زمینه را برای نوعی یکپارچگی و هماهنگی معماری در سطح جهانی فراهم آورده است. این امرموجب به انزوا رفتن معماری سنتی نواحی مختلف جهان شد. در واقع پدیده جهانی شدن را می توان حرکت به سمت و سوی یک معماری واحد دانست. استفاده از طرح هایی که به علایق اشخاص کمتر پرداخته و بیشتر به سلایق گروهی و مشترک افراد توجه داشت. با ورود مدرنیته به کشور های در حال توسعه ای چون ایران فرهنگ سنتی آنها با تغییرات سریعی در تمامی زمینه هایجامعه روبرو شد. سنت های معماری نیز چون سایر سنت های این کشور ها در اثر فشار مدرنیزاسیون رو به افول گذاشت. در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچون بسیاری از کشور های اسلامی تغییرات عمیقی در تبدیل معماری سنتی به معماری معاصر صورت گرفت. وقوع تحولات گسترده ناشی از ارزش های انقلاب، همچنین نفوذ اندیشه های تکثرگرای پست مدرن غربی وتولید پارادایم هایی متفاوت با فرهنگ سنتی جامعه، سبب ایجاد دگرگونی های بسیاری در حوزه معماری گردید. تغییراتی که منجر گردید معماری معاصر در میان مفاهیم جهان شمول و محلی در سردرگمی بسر برد. هویت یکی از مهم ترین مسائل و چالش های پیش روی جوامع در حال توسعه در طی فرآیند جهانی شدن است و از آنجا که حفظ فرهنگ و هویت ملی از اهداف آرمانیهر جامعه است و معماری یکی از ابعاد کالبدی هویت شهر بشمار می آید، لذا نیاز به بررسی وسیع در هریک از ابعاد جهانی شدن دارد. در این مقاله ابتدا تاریخ گرایی و معماری سنتی به طور کامل توضیح داده می شوند، سپس در ادامه به نحوه شکل گیری معماری معاصر در ایران پرداخته می شود. همچنین با بررسی نقش سنت در معماری معاصر، مفهوم هویت در معماری بیان می شود. و در انتها با تعریف جهانی شدن و سیر حرکت معماری به سوی فرآیند جهانی، تمایزات معماری سنتی با فرآیند جهانی به تصویر کشیده می شود و پیشنهاداتی در این زمینه ارائه می گردد .

نویسندگان

مریم انصاری منش

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

مهیا سلطانی

دانشجو کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اردلان، نادر؛ بختیار، لاله، (1390)، حس وحدت، تهران، چاپ دوم، ...
  • اعتصام، ایرج، (1374)، بررسی تطبیقی معماری و شهرسازی معاصر ایران ...
  • اقبالی، سید رحمان، (1378)، رساله دکتری، هویت معماری معاصر ایران، ...
  • بانی مسعود، امیر، (1388)، در تکاپوی بین سنت و مدرنیته، ...
  • بهنام، جمشید؛ جهان بگلو، رامین، (1382)، تمدن و تجدد گفتگو، ...
  • تافلر، آ، (1374)، موج سوم، ترجمه شهیندخت خوارزمی، تهران، نشرخوارزمی. ...
  • دهباشی، مزین، (1385)، بررسی فرم و مفهوم آن در معماری ...
  • جهانبگلو، رامین، (1384)، بین گذشته و آینده، تهران، نشر نی. ...
  • حبیب، فرح؛ حسینی، اکرم، (1382)، تحلیلی از معماری معاصر ایران ...
  • رازجویان، محمود، (1367)، آسایش به وسیله معماری همساز با اقلیم، ...
  • رجبی، پرویز، (1355)، معماری ایران در عصر پهلوی، نشر دانشگاه ...
  • سابقی، محمدرضا، (1383)، بررسی صادرات محصولات فرهنگی و تاثیر آن ...
  • ستاری، جلال، (1381)، هنر مقدس، انتشارات سروش، تهران، ص .11 ...
  • سلطانزاده، حسین، (1375)، نماهایی از ساختمان های تهران، تهران، دفتر ...
  • کرمی، غلامرضا، (1389)، راز های معماری روستایی، فصلنامه مسکن و ...
  • محمودی، محمدرضا، (1387)، جهانی شدن و معماری معاصر ایران، مجله ...
  • محمودی نژاد، هادی؛ پورجعفر، محمدرضا، (1382)، جستاری بر تقسیم بندی ...
  • میانداری، حسین، (1375)، نیاز به علم مقدس، انتشارات طه، قم، ...
  • میرمیران، هادی و دیگران، (1388)، معماری معاصر ایران 75 سال ...
  • نصری، قدیر، (1380)، در چیستی جهانی شدن، تاملی نظری در ...
  • نمایش کامل مراجع