معنویت و سلامت روانی از دیدگاه آیات قران کریم

سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 7,203

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

YUMHANDQC01_024

تاریخ نمایه سازی: 9 فروردین 1390

چکیده مقاله:

تغییر سبک زندگی ، کاهش روابط صمیمانه ی اجتماعی ، تعلقات و زرق و بر قها ی مادی ، افول معنویت ، غفلت و قساوت قلب از عوامل مخل آرامش درونی است. این پرسش بر ذهن انسان عصر حاضر سایه انداخته که چگونه می توان در جهان پر تنش و سراسر افسردگی ، اضطراب و دلهره برده ی مدرنیزه نشد و به رویای کسب آرامش تحقق بخشید؟ آیا در عصر بحرا نها ی روحی و روانی راه دیگری جز پناه بردن به داروهای مسکن برای تسکین موقت و آرامش کاذب وجود ندارد؟ آزادی معنوی به عنوان یکی از نیاز ها ی عالی روح انسانی سبب می شود تا افق دید انسان منحصر به دنیا نباشد؛ زیرا این محصوریت ملازم با پاره ای از حوادث اجتناب ناپذیر است که انسا نها را بیش از گذشته تهدید می کند. بنابراین بازگشت به معنویت درمان بسیاری از دردهای انسان عصر حاضر است. نتایج پژوهش ها ی دانشمندان عصر جدید بیانگر این مسئله است که سلامت روانی افرادی که دارای تجربه ها ی معنوی عمیق م یباشند، در سطح بالاتری نسبت به سایر افراد می باشد. کشف و شناخت ظرفیت ها ی روحی و راهها ی اشباع آن، پرهیز از غفلت و کم کردن شکاف ها ی دوری از یاد خدا انسان را به این مسیر سوق م یدهد. در این راستا قرآن با ایجاد بصیرت ، حیطه ها ی وجودی انسان را در فراخنای وسیعی گسترش داده تا روح او به قدری بزرگ شود که با از دست دادن دنیا یا بدست آوردن آن دچار بحران و سردرگمی یا اضطراب ناشی از حوادث نگردد. این انسان با شرح صدر، ارتباطات سه گانه ی با خود ، خدا و محیط را سامان می بخشد. برخی از عبادات نقش ویژه ای در سعه صدر انسانی دارند از جمله: نماز با حضور قلب به عنوان تمرینی برای ضبط نفس سبب فائق شدن بر هموم و ایجاد حالتی از آرام سازی و آسودگی ذهن است که روان درمان گران در کاهش تشنجات عصبی و اضطراب از آن استفاده م یکنند. پژوهشگران معتقدند توقف ها ی کوتاه ذهنی فرصتی برای نیرو گرفتن روح انسان در مقابل هجم هی افکار و احساساتی است که سبب فشار عصبی و در نهایت منجر به سکته قلبی می گردد. شرطی شدن؛ یعنی تقارن هجوم افکار اضطراب آمیز با تمدد اعصاب ناشی از حضور قلب در نماز (آرام سازی) منجر به توانایی فرد بر حذف افکار اضطراب آمیز می شود. این حضور قلب نوعی ریلکسیشن یا آرام سازی است که بدون تلاش برای حل مشکل تنش زا ، چرخه ی افزایش اضطراب را شکسته و فرد خود را در مقابل مسائل بغرنج و پیچیده، ناتوان نمی بیند

نویسندگان

صغری فضلی نژاد

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث و مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پز

علی کامکار

روانشناس عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

زهرا کامکار

کارشناس ارشد درسی معارف اسلامی گرایش فلسفه

اعظم ملاشفیع

پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • *ه قرآن کریم، 1415ق، ترجمه محمد مهدی فولادوند، دار القران ...
  • بنسون، هربرت، 1372اش، کسب آرامش، ترجمه فرید جواهر کلام، انتشارات ...
  • جوادی آملی، عبدالله، 1379 ش، مبانی اخلاق در قرآن، نشر ...
  • دادفر، محبوبه، 1383ش، بررسی نقش دین در بهداشت روانی و ...
  • طاهری، حبیب الله، 1382ش، نقش دین در بهداشت روان، مجموعه ...
  • طبرسی، حسن بن فضل، 1412ق، مکارم الاخلاق، انتشارات رضی، قم. ...
  • قهرمانی، محمد و همکاران، 1382ش، بررسی تاثیر روزه‌داری بر وضعیت ...
  • مطهری، مرتضی، 1388 ش، آزادی معنوی، انتشارات صدرا، قم. ...
  • _ 1369ش، تعلیم و تربیت در اسلام، انتشارات صدرا، تهران. ...
  • - مظاهری، حسین، 1378ش، اخلاق در خانه، چاپ ششم، انتشارات ...
  • نجاتی، محمد عثمان، 1372 ش، قرآن و روانشناسی، ترجمه : ...
  • _ 1383ش، روان درمانی ومعنویت، ترجمه شهریار شهیدی و سلطان ...
  • یونگ، کارل گوستاو، 1382ش.، روان شناسی و دین، ترجمه‌ی فواد ...
  • نمایش کامل مراجع