CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

بازشناسی سیراندیشه های وارطان هوانسیان

عنوان مقاله: بازشناسی سیراندیشه های وارطان هوانسیان
شناسه ملی مقاله: ACUM01_141
منتشر شده در همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری در سال 1392
مشخصات نویسندگان مقاله:

کورش مومنی دهقی - استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول
ندا ناصری - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول
پریسا کریمی - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

خلاصه مقاله:
جنبش آرت نوو به عنوان یکی از جنبش های پیشروی اواخر قرن نوزدهم در معماری اروپا ، نقشی اساسی در معماری قرن بیستم داشته است. معماری پهلوی در ایران را می توان مقارن با جنبش آرت نوو در غرب دانست. در این دوران معماران ایرانی برای تحصیل به اروپا فرستاده می شدند و مسلما تحت تاثیر نهضت های رایج در غرب قرار می گرفتند. وارطان هوانسیان از جمله معمارانی است که در پاریس به کار و تحصیل پرداخت . دراین مقاله که به معرفی وی و آثارش پرداخته شده است، در ابتدا به طبقه بندی دوران فعالیت حرفه ای او پرداخته می شود و سپس عناصر غالب بر معماری وی در هر دوره معرفی می گردد. در نهایت تاثیرات او بر معماری معاصر ایران مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. از این رو روش تحقیق دراین ن وشتار تاریخی - تحلیلی است. بدین ترتیب که جهت تحقیق در مورد زندگی نامه و آثار و سبک این معمار ارمنی، از کتب و مقالات و منابع کتابخانه ای استفاده گردیده و سپس این اطلاعات مورد تحلیل و پایش قرار گرفته شده اند. با توجه به مطالعه و تحلیل های صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که وارطان از جمله معماران موثر در معماری مدرن ایران بوده است و با توجه به این که وارد کننده سبک آرت دکو به ایران بوده، تاثیرات فراوانی بر معماری ایران گذاشته است.

کلمات کلیدی:
وارطان هوانسیان ، معماری معاصر ، معماری پهلوی ، آرت دکو

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/255947/