CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

بازشناسی زبان مشترک موسیقی و معماری درایجادحس مکان درمعماری ایرانی ـ اسلامی

عنوان مقاله: بازشناسی زبان مشترک موسیقی و معماری درایجادحس مکان درمعماری ایرانی ـ اسلامی
شناسه ملی مقاله: ACUM01_567
منتشر شده در همایش ملی معماری، فرهنگ و مدیریت شهری در سال 1392
مشخصات نویسندگان مقاله:

آزاده فرورد - دانشجوی کارشناسی ارشد معماری گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ایران
جمال الدین سهیلی - استادیار گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین قزوین ایران

خلاصه مقاله:
معماری و موسیقی ازموضوعاتی است که میتوان نقش آن را درهنرهای دیگربه روشنی دنبال نمود هرچند موسیقی باحس شنوایی و معماری با بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هردوهنرازوجوه متشابه فراوانی بهره برده اند حس مکان به معنی ادراک ذهنی انسان ازمحیط است که شخص را درارتباطی درونی با محیط قرارمیدهد به طوریکه فهم و احساس فرد با زمینه معنایی محیط پیوند خورده و یکپارچه میشود درمعماری ایرانی به واسطه ژرفای مفاهیم هنری تشابهات معنایی و محتوایی بادیگر هنرها ازجمله موسیقی نمود بیشتری دارد هدف این نوشته شناسایی وجوه تشابه اصول موسیقی و معماری ایرانی و تاثیر موسیقی و معماری ایرانی درایجادحس مکان درانسان است درتحلیل و بررسی این موارددرنظام معماری ایرانی و موسیقی ایرانی دوازده اصل مورد بررسی قرارگرفته است نتایج بدست امده حاکی ازآن است که اصولی چون نظم هارمونی سلسله مراتب و غیره که درروند شکل گیری و توسعه درموسیقی شرکت دارند درمعماری ایرانی با بیان کالبدی درساختارحضور دارند و بدین ترتیب کدهای معنایی و اصول نظام دهنده مشترک دراین دوعرصه هنری با بیان های متفاوتی موجب ایجادحس مکان درانسان میشود

کلمات کلیدی:
معماری ایرانی ، موسیقی ایرانی ، حس مکان

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/256373/