CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله ایران هراسی؛ از پرده نقره ای در قرن بیستم تا بازی های رایانه ای در قرن بیست و یکم بررسی سیر تولید و تعمیق مفهوم ایران هراسی در هالیوود و بازی های رایانه ای

عنوان مقاله: ایران هراسی؛ از پرده نقره ای در قرن بیستم تا بازی های رایانه ای در قرن بیست و یکم بررسی سیر تولید و تعمیق مفهوم ایران هراسی در هالیوود و بازی های رایانه ای
شناسه (COI) مقاله: CGCO02_001
منتشر شده در دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

مهدی مختارپور - دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
زهرا سمواتی - پژوهشگر و مدرس دانشگاه

خلاصه مقاله:
یکی از گفتمانهای مسلط بر محتوای رسانههای جمعی در جهان، گفتمان شرقشناسی است. شرقشناسی، تعبیر ملل غرب از شرق محسوب میشود که طی سالیانی طولانی و در اثنای قرون گذشته شکل گرفته است. اسلامهراسی مفهومی است که بهترس و پیش داوری و تبعیض غیرعقلانی در برابر اسلام و مسلمانان اشاره دارد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران،اسلام هراسی ابعاد گسترده تری یافته و در قالب ایرانهراسی نیز درک میشود . میتوان تاکید کرد که موج اسلام هراسی و به تبع آن ایران هرا سی در سینما بعد از وقوع دو حادثه انقلاب ا سلامی ایران و یازده سپتامبر گ سترش زیادی دا شته ا ست. تعداد فیلمهای برجسته ای که در این حوزه گفتمانی تولید شده، بسیار زیاد است. در این مقاله بیشتر اطلاعات به صورت منابع کتابخانه ای و هم چنین به صورت اینترنتی و کتابهای الکترونیکی و مقاله های علمی معتبر که در فضای مجازی قرار داشته جمع آوری شده ا ست . در این مقاله سعی می شود که با نگاهی گذرا به ذکر نمونه هایی از این گونه فیلمها پرداخته شود. در بازی های رایانه ای نیز نسخه جدید بازی Cell Splinter با عنوان Blacklist ،بخش دیگری از پروژه ایران هراسی و معرفی ایران به عنوان محوریت شرارت را کلید زد. نتایج تحقیق نشان می دهد که واقعیت آن است که بازیهای رایانهای به عنوان یکی از پدیدههای جدید دانش بشری، همچون دیگر ساخته های بشر، دو لبه دارند؛ یک لبه آن استفاده صحیح و به کارگیری آنها در جهت ر شد و تعالی ا ست و لبه دیگر آن، ا ستفاده غلط و به کارگیری بازیهایی ا ست که از جنبههای مختلف، با روحیات فرد یا ارزشهای فرهنگی و خانوادگی، او در تضاد است.

کلمات کلیدی:
بازی رایانه ای، قدرت، ایران هراسی

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-CGCO02-CGCO02_001.html