CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله تاثیر بازیهای رایانه ای بر سلامت افراد

عنوان مقاله: تاثیر بازیهای رایانه ای بر سلامت افراد
شناسه (COI) مقاله: CGCO02_058
منتشر شده در دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

رقیه اصلانیان - بیمارستان قایم ، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، اردبیل، ایران.
فیروز امانی - دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، اردبیل، ایران.

خلاصه مقاله:
مقدمه : محبوبیت بازی های کامپیوتری به سرعت در حال رشد است هر ساله، مردم در سراسر جهان میلیاردها ساعت صرف بازی های کامپیوتری میکنند. بازی های آنلاین یک روش اغوا کننده برای تشویق مردم به شرکت در چنین بازیهایی می باشد. بازی های رایانه ای بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته ی خود کرده است. تحقیقات نشان میدهد حدود 10 درصد کودکان 18-2 ساله بیش از یک ساعت از روز را صرف بازیهای رایانه ای میکنند که این زمان در میان پسران 8 تا 13 ساله، به طور متوسط بیش از 5.7 ساعت در هفته می باشد. بازیهای رایانه ای در میان دانشجویان نیز محبوبیت ویژه ای دارد طوریکه بیش از 8/14 % درصد دانشجویان حداقل 6 ساعت در هفته را صرف بازیهای کامپیوتری میکنند. ویدیوها و بازی های کامپیوتری همچنین نقش برجسته ای را در فرهنگ کودکان و نوجوانان به عهده گرفته اند با توجه به فراگیر بودن نفوذآنها، این احتمال وجود دارد که این بازی ها ممکن است بر سلامت و رفاه کودکان نیز تاثیر بگذارد. از اینرو مطالعه حاضر به بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای بر سلامت افراد پرداخته است. مواد و روشها : مطالعه بر روی 140 نفر از زنان و مردان و اکثرا دانشجو که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند صورت گرفت. نحوه جمع آوری اطلاعات به صورت پرسش نامه بود. پرسش شوندگان در صورت تمایل نسبت به تکمیل رضایت نامه اقدام نمودند. اطلاعات جمع آوری شده با کمک نرم افزار v16 SPSS و استفاده از روشهای آماری آنالیز شدند.یافته ها :از بین 140 نمونه مورد مطالعه 7/60 % مرد و بقیه زن بودند.3/54 % بیش از 20 سال داشتند. 9/97 % افراد مجرد و بقیه متاهل بودند. 59 %پرسش شوندگان تحصیلات آکادمیک با وضع مالی متوسط بودند. 8/55 % پرسش شوندگان مکان بازی خود را گیم نت اعلام کردند.6/51 % افراد سابقه بیش از یک سال بازی را داشتند. از میان بازیهای رایانه ای,بازی های ورزشی با 2.41 %بیشترین طرفدار را داشتند. بحث :مطالعه حاضر نشان داد که بیشتر جوانان به دلیل بیکاری و نداشتن مشغله کاری ساعاتی از وقتشان را در هفته صرف بازیهای رایانه ای می کنند. مطالعه حاضر همچنین نشان داد که بیشتر افراد جامعه با اینکه بازیهای رایانه ای را برای سلامت کودکان و نوجوانان مضر میدانند و معتقدند که بازیهای رایانه ای بر روحیه حساس آنها تاثیر نامطلوب دارد و باعثافزایش لجاجت و خشونت در میان کودکان و نوجوانان میگردد اما با اینحال اکثر خانواده ها به دلیل عدم آگاهی نسبت به هنجارهای بازی های رایانه ای نسبت به انجام بازی های رایانه ای فرزندان خود بی تفاوتند.

کلمات کلیدی:
بازیهای رایانه ای، سلامت افراد، کودکان ونوجوانان

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-CGCO02-CGCO02_058.html