CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله توانبخشی بیماران مبتلابه اختلال حرکتی پا با استفاده از بازی رایانهای مجهز به بازخورد لمسی و دیداری

عنوان مقاله: توانبخشی بیماران مبتلابه اختلال حرکتی پا با استفاده از بازی رایانهای مجهز به بازخورد لمسی و دیداری
شناسه (COI) مقاله: CGCO02_067
منتشر شده در دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

حسین زارعی - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته طراحی شبیهساز هوشمند، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
یونس سخاوت - استادیار و عضو هیات علمی دانشکده چندرسانهای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

خلاصه مقاله:
اختلال حرکتی یک بیماری دستگاه عصبی است که بیشتر در سنین پیری بروز میکند و مشخصههای اصلی آن اختلال درحرکت عادی، سفتی عضلانی، لرزش و از دست رفتن مهارتهای حرکتی است. راههای درمان این بیماری به روشهایمختلفی صورت میگیرد که یکی از این روشها کاردرمانی و توانبخشی بهصورت ورزش و حرکات فیزیکی است. بازیهای رایانهای و شبیهسازهای رایانهای بر اساس فناوری واقعیت مجازی، بهعنوان روشی مهم در جهت بهبود عملکرد این بیماران بهشمار میآیند. تحقیقات نشان داده است که این بازیهای جدی علاوه بر کاهش هزینههای توانبخشی، موجب افزایش انگیزه بیماران برای شرکت در تمرینهای توانبخشی و به دنبال آن باعث افزایش کارایی توانبخشی میشوند. در این مقاله، ضمن بررسی چگونگی تاثیر بازیهای رایانهای بر روند بهبود درمان، بازی رایانهای برای توانبخشی پای بیماران مبتلابه اختلالحرکتی طراحی و ساختهشده است. ویژگی بارز این بازی، شبیهسازی رفتار بیماران در قالب بازخورد دیداری و بازخورد لمسی بهصورت همزمان است. این مقاله نشان داده است که این روش راهکار مناسبی برای آگاه ساختن بیمار از دقت تمرینهای انجامشده و به دنبال آن راهنمای مناسبی برای اصلاح حرکتهای توانبخشی است.

کلمات کلیدی:
توانبخشی، اختلال حرکتی، بازی رایانهای، بازخورد لمسی

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-CGCO02-CGCO02_067.html