CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله توسعه و ارتقای یادگیری مبتنی بر بازی با کاربست اصول آموزشی در بازی های رایانه ای

عنوان مقاله: توسعه و ارتقای یادگیری مبتنی بر بازی با کاربست اصول آموزشی در بازی های رایانه ای
شناسه (COI) مقاله: CGCO02_068
منتشر شده در دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

اکبر مومنی راد - استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه بوعلی سینا
مرضیه سعیدپور - دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی

خلاصه مقاله:
این مقاله با هدف بررسی توسعه یادگیری مبتنی بر بازی با کاربست اصول آموزشی در بازی های رایانه ای نگاشته شده است.دقیق تر بگوییم از یک سو، برای طراحان آموزشی نگاشته شده که به یادگیری مبتنی بر بازی علاقه دارند و می خواهند بادانش خود از ظرفیت بازی ها با همکاری توسعه دهندگان بازی استفاده کنند. از سوی دیگر، با مخاطب قرار دادن توسعه دهندگان بازی نوشته شده تا نشان دهدکه چگونه وظایف اصلی طراحی آموزشی به ارزش یاددهی-یادگیری فرآیند طراحیبازی در کنار سرگرمی می افزایند. این مقاله سعی دارد به این باور که جوامع توسعه بازی و جوامع طراحی آموزشی، از نظراهداف و فرآیندهای دخیل در طراحی متفاوت هستند، پایان دهد. زیرا تحقیقات نشان می دهد که فرآیندهای مورد استفاده توسعه دهندگان بازی تحت عنوان توسعه مفهوم، پیش تولید، تولید و پس تولید ویژگیهای مشترک فراوانی با مراحلی دارد کهطراحان آموزشی تحت عنوان تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزیابی بکار می برند. هر دوگروه در فاز تحلیل و توسعه مفهوم، به تهیه سند مفهوم بازی و شناسایی اهداف، یادگیرندگان، بافت می پردازند تا سرمایه مالی لازم را برای ورود به فاز بعدی کسب کنند. در فاز طراحی و پیش تولید به تهیه اسناد طراحی بازی و انطباق شباهتها و تفاوتهای رخدادهای آموزشی وداستانی جهت خلق تعاملات معناداری می پردازند. در فاز توسعه و تولید، نقش توسعه دهندگان بازی پررنگ تر می شود زیرا باید بتوانند برنامه نوشته شده توسط همکاران خود را در نسخه های مختلف آلفا و بتا پیاده و با ارزیابی ها به نسخه طلایی بازی برای بازتولید نهایی دست یابند. اجرای کارآمد بازی با پشتیبانی ها می تواند فاز اجرا را عملی سازد، البته با علم به اینموضوع که فاز ارزیابی ضرورتا پایان کار نیست، زیرا براساس نتایج ارزیابی های مختلف، بازی وارد چرخه دیگری از توسعه می شود.

کلمات کلیدی:
توسعه مفهوم، پیش تولید، تولید، پس تولید

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-CGCO02-CGCO02_068.html