CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله فراتحلیل تاثیر بازی های رایانه ای بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان

عنوان مقاله: فراتحلیل تاثیر بازی های رایانه ای بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان
شناسه (COI) مقاله: CGCO02_082
منتشر شده در دومین کنفرانس ملی بازی های رایانه ای؛ فرصت ها و چالش ها در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

هادی قاسمی ولاشانی - کارشناس تکنولوژی آموزشی دانشگاه اصفهان

خلاصه مقاله:
هدف این پژوهش عبارت است از فراتحلیل پژوهش های مرتبط با تاثیر بازی های رایانه ای بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان. جامعه آماری آن متشکل از کلیه پژوهش های مرتبط با موضوع پژوهش در گستره زمانی (1395-1385(است که به زبان فارسی منتشر شده، روش نمونه گیری هدفمند بود تا امکان مقایسه مورد نیاز برای پاسخگویی به سوالات پژوهش را فراهم نماید.با توجه به نتایج حاصل از هر پژوهش، کلیه ی نتایج را به سه دسته تقسیم بندی نموده؛ نتایجی که نشان دهنده تاثیر 1-مثبت؛ 2 -منفی؛ و3 -خنثی بازی های رایانه ای بر مهارت های اجتماعی است. نتایج حاصل نشان داد که از مجموع کل پژوهش ها تعداد 5مورد یا 25/31 %نشان دهنده تاثیر مثبت، 6مورد یا 5/37 %نشان دهنده تاثیرمنفی و 5موردیا 25/31 %ازکل پژوهش ها، نشان دهنده بی تاثیری این بازی ها برمهارت های اجتماعی دانش آموزان است.افزایش میزان سازگاری اجتماعی، خود کنترلی، همدلی، کاهش انزوای اجتماعی از تاثیرات مثبت بازی های رایانه ای بر مهارت اجتماعی است. کاهش دیدگاه پذیری، ایجاد حالت پرخاشگری، افزایش حالت پرخاشگری، کاهش جرات ورزی، افزایش غرور و تکبر، کاهش رشد اجتماعی و سرمایه اجتماعی، افزایش عزت نفس پایین، کاهش مهارت گوش کردن، توانایی حفظ آرامش، کاهش عملکرد اجتماعی، افت تحصیلی و کاهش مشارکت اجتماعی از تاثیرات منفی این بازی ها بر مهارت اجتماعی است. افزایش مولفه های خودکنترلی، و مهارت های اجتماعی، و کاهش انزوای اجتماعی و زمینه سازی برای برقراری روابط اجتماعی ازجمله نتایج مثبت مشترک میان برخی از پژوهشها، و افزایش حالت پرخاشگری و کاهش مولفه همدلی از نتایج منفی مشترک برخی دیگر است. نتایج بررسی ها نشان دهنده عدم همسویی پژوهش های انجام شده بر سر مولفه همدلی است به طوری که دو مورد از پژوهش ها معتقد به تاثیر مثبت بازی های رایانه ای در افزایش همدلی، و دو مورد نشان دهده تاثیر منفی، و کاهش مولفه همدلی است

کلمات کلیدی:
بازی های رایانه ای، مهارت اجتماعی، فراتحلیل

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-CGCO02-CGCO02_082.html