CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

بررسی جامعیت قرآن از دیدگاه فرقین

عنوان مقاله: بررسی جامعیت قرآن از دیدگاه فرقین
شناسه ملی مقاله: ICCRT01_0441
منتشر شده در کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی در سال 1393
مشخصات نویسندگان مقاله:

محمدعلی طاهری نژاد - دکترای علوم قرآن و معارف عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم میبد
حمید حاجی اسمعیلی اردکانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن میبد

خلاصه مقاله:
در بحث جامعیت قرآن از جمله مسائل بسیار مهم در مجموعه ی مباحث تبیین دین اسلام در دوران معاصر است . کهدرحقیقت به نوعی با مساله ی کمال دین ارتباط دارد پس تبیین آن به گونه ای دفاع از حضور همیشگی و مستمر دیندر ابعاد مختلف جوامع بشری است و این امر مهمی است که از دیر باز درباره اش بحث می شده و در طول تاریخ پر فرازو نشیب بررسی جامعیت دیدگاه های گوناگونی مطرح شده که از افراط تا تفریط راه پیموده است گروهی به جامعیتمطلق نظر داشته اند و گروهی به جامعیت نسبی و عده ای هم به عدم جامعیت. این مختصر به معرفی دیدگاه هایمختلف در میان دو فرقه ی اصلی مسلمانان یعنی شیعه و سنی پرداخته و تفاوت دیدگاه ها را بیان می کند و پس ازرهیافت این تفاوت ها تا حد امکان علت های احتمالی این تفاوت ها را بررسی می کند.پس از بررسی در میان آثار علمایبزرگ اسلامی نظریه جامعیت نسبی بیشترین طرفدار را در میان فرقین می یابد و در میان شیعه جامعیت در هدایت وسعادت بشر بیشترین پیرو و در میان اهل سنت جامعیت در بیان احکام شرعی بیشترین طرفدار را پیدا می کند.گرچه درقرون ابتدایی و اخیر جامعیت مطلق در میان اهل سنت بیشتر رخ می نماید اما اکنون در این مورد دیدگاه فرقین به همنزدیک می شود و در جامعیت نسبی تبلور می باید.در زیر هر کدام از دیدگاه ها حتی الامکان علل این پذیرش را بیانکرده ایم که در مورد اهل سنت می توان به دوری از معارف اهل بیت ، گسترش جامعه اسلامی و لزوم پاسخگویی قرآندر نظر آنان و جبران کمبودها و عدم پیشرفت ها با تفسیر علمی را از جمله ی دلایل بیان کرد.امیدوارم که ذات مقدسباری تعالی ما را در شناخت هرچه بیشتر معارف قرآن و عمل به آن یاری رساند که او بهترین هدایت کنندگان است.

کلمات کلیدی:
جامعیت ، فرقین ، کمال قرآن

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/300955/