CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

بررسی قیاسی آفرینش کالبدی در موسیقی و معماری

عنوان مقاله: بررسی قیاسی آفرینش کالبدی در موسیقی و معماری
شناسه ملی مقاله: ICONFAAA02_034
منتشر شده در دومین کنفرانس بین المللی هنر، معماری و کاربردها در سال 1396
مشخصات نویسندگان مقاله:

سیروان بهرامی - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
نادر زندی - گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد
علی حجت - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، ایران.
فاطمه مهرابی - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران مرکز

خلاصه مقاله:
هنر را می توان مجموعه ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان دانست که در جهت اثرگذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می شوند. همچنین می توان گفت هنر توان و مهارت خلق زیبایی است.در میان هنرهای دنیا موسیقی و معماری از لحاظ ساختار نزدیک به هم می باشند، و می توان ساختار منظم این دو هنر بشری را از بسیاری جهات با یکدیگر مقایسه نمود. این دو هنر از ابتدای خلقت بشریت با روح و جسم بشریت همخوانی داشته اند و بیانگر حالات روحی و چونو چراهای روابط انسان با پیرامون خود بوده اند. موسیقی یکی از هنرهای اصیل و کهن جوامع مختلف بشری است و معماری نیز هنر کاربردی است و در ارتباط نزدیک با سایر هنرها شکل می گیرد.در این پژوهش با بهره گیری از روش استدلال قیاسی به بررسی چون و چراهای آفرینش کالبدی در موسیقی و معماری پرداخته می شود نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که اگرچه کالبد این دو هنر تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارد اما از لحاظ نحوه ی آفرینش کالبدی در این دو هنر وجوه اشتراک زیادی وجود دارد که می تواند راهنمای طراحان معمار در جهت نیل به یک معماری سازنده باشد.

کلمات کلیدی:
معماری، موسیقی، کالبد، آفرینش

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/741482/