CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

مطالعه تطبیقی موسیقی زار با موسیقی بومی مردم هرمزگان

عنوان مقاله: مطالعه تطبیقی موسیقی زار با موسیقی بومی مردم هرمزگان
شناسه ملی مقاله: ICRSIE03_099
منتشر شده در سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی در سال 1396
مشخصات نویسندگان مقاله:

بابک دهقانی - دانشجو دکتری رشته تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
آزاده افتخاری - کارشناس ارشد رشته ارتباط تصویری

خلاصه مقاله:
استان هرمزگان یکی از معدود استانهاییست که در ایران از تنوع موسیقی سنتی و آیین ها و آداب همراه شده با موسیقی بهره برده است و این موسیقی خاص در تمامی مراحل زندگی مردم ریشه های فرهنگی و تاریخی دارد. از سوی دیگر داشتن موقعیت استراتژیکی هرمزگان که پل ارتباطی ایران با بسیاری از ملل جهان از دیر باز بوده است، سبب شده که آداب و موسیقی های سایر کشورها نیز در این منطقه رسوخ پیدا کرده و به صورت بومی در آیند. این مقاله جستاری پیرامون مقایسه رابطه موسیقی زار و موسیقی بومی، در میان مردم استان هرمزگان است. این بررسی در نظر دارد با مقایسه رابطه موسیقی زار و موسیقی بومی هرمزگان، به بررسی پیوندهای مفهومی میان این دو هنر بپردازد. به دلیل تحولاتی که در دوران گذشته در اثر تغییر نگرش نسبت به زار و ارتباط آن با موسیقی و اثر هنری پدیدار شد، این موسیقی بوجود آمده است که ناشی از نگرش مردم منطقه می باشد. هدف از انجام این پژوهش، نزدیک شدن به پاسخ این پرسشها است که چگونه پیوندی میان موسیقی زار و بومی در میان مردم هرمزگان وجود دارد در نهایت دلایلی که باعث تغییر ساختار این پیوند شده است، به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله با تکیه بر بررسی تطبیقی، قصد دارد این واقعیت را روشن کند که؛ نخست، از گذشته تا به امروز همواره رابطه ای مفهومی میان موسیقی زار و بومی وجود داشته و این دو هنر در تمامی دوران ها پیام آور مفاهیمی واحد بوده اند و دیگر آنکه، به دلیل تحولات متعاقب آن باعث ایجاد تغییراتی در ساختار این پیوند مفهومی شده است.

کلمات کلیدی:
موسیقی زار ،موسیقی بومی ، پیوند مفهومی، فضای موسیقی ، موسیقی بومی هرمزگان

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/677436/