CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

بررسی سازه های زهی و نقش برجسته های مربوطه در تمدن کهن سومر

عنوان مقاله: بررسی سازه های زهی و نقش برجسته های مربوطه در تمدن کهن سومر
شناسه ملی مقاله: JR_BAGH-3-6_004
منتشر شده در شماره 6 دوره 3 فصل زمستان در سال 1385
مشخصات نویسندگان مقاله:

علی خاکسار - کارشناس ارشد پژوهش هنر ، پردیس هنرهای زیبا ، دانشگاه تهران

خلاصه مقاله:
هدف از نگارش تحقیق حاضر ، گردآوری مجموعه ای منظم به منظور بررسی ، معرفی و به تصویر کشیدن اولین افق های هنر دیرین موسیقی است که در تمدن کهن سومر ظهور نموده و خاستگاه و بنیادی برای موسیقی تمدن های پس از خود گشته است . هرچند که علم باستان شناسی با همه سماجت و پیگیری خویش توانسته است رموز در خاک خفته این هنر را به واسطه ی کشف و بازسازی سازهای متلاشی شده ، لوح ها ، کتیبه ها ، ظروف و گلدان های منقوش با اشکال سازها و نوازندگان در حال نواختن ، تا حدودی عریان نماید اما به هرحال ، قضاوت کلی و قاطع در مورد رمزگشایی از این هنر میسر نمی باشد زیرا با وجود آگاهی نسبی از سازها ، نحوه اجرا ، چگونگی به کارگیری آلات موسیقی و ذهنیت آن مردمان درباره این هنر ، هنوز اطلاعات ما در مورد موسیقی این دوران ناچیز می نماید و تنها خط سیری کلی از موسیقی و سازهای آن دوران ترسیم نمود. به هر تقدیر ، در این نوشتار سعی شده است تا پس از معرفی اجمالی تمدن کهن سومر و قدمت تاریخی آن به جایگاه هنر موسیقی در میان مردمان آن قوم پرداخته شود . در ادامه ، به علت اهمیت فراوان سازهای زهی و با تأکید بر نوع تفکر و خلاقیت و حرکت آگاهانه ای که باعث پیدایی آن شده است در این مجال کوشش شده است تا از طریق نقش برجسته ها ، لوح ها و کتیبه های مربوطه به شیوه های علمی و نگاهی دقیق و موشکافانه به روشنگری بیشتری در باب انواع سازهای زهی آن عصر دست یازید.

کلمات کلیدی:
سومر ، موسیقی، سازهای زهی ، هارپ ، هارپ کمانی، هارپ ایستاده ، لیر

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/302123/