CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله دولت و سینما در فرانسه: راهکارهای ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی

عنوان مقاله: دولت و سینما در فرانسه: راهکارهای ایستادگی در برابر سینمای آمریکایی
شناسه (COI) مقاله: JR_IJCR-1-3_001
منتشر شده در فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی ایران در سال ۱۳۸۷
مشخصات نویسندگان مقاله:

حجت الله ایوبی - استادیار گروه مطالعات فرانسه دانشگاه تهران

خلاصه مقاله:
سینما اثرگذارترین ابزار فرهنگی در روزگار کنونی است. هنر هفتم فرهنگ را نخست، بهتماشاخانه ها و سپس، از راه تلویزیون و ابزارهای نوین دیداری و شنیداری، به خانه های مردمکشاند. شاید به همین دلیل، آندره مالرو توجهی ویژه به سینما داشت و آن را راهی کوتاه برایمردمی کردن فرهنگ و دستیابی به دموکراسی فرهنگی می دانست. سینما در فرانسه، از روزگارتولدش، شتابان پیش رفت و تا پیش از جنگ دوم جهانی، سینمای برتر جهان بود. اما ازروزگاری که پای آمریکای یها به این عرصه باز شد، با استفاده از ابزارهای نو و سرمایه گذاری هایکلان، صنعت سینما در این دیار، پرشتاب پیش رفت و به هماوردی جدی برای سینمای فرانسهتبدیل شد. در این نبرد نابرابر، سینمای فرانسه به یاری دولت نیازمند بود و به تنهایی، تابایستادگی در برابر این هجوم هم هجانبه را نداشت. دولت از آغاز، با دو هدف به عرصه سینماوارد شد: یاری رساندن به سینمای فرهنگی و هنری در برابر فیلم های تجاری، و ایستادگی دربرابر سینمای آمریکایی برای دفاع از نوعی تنوع فرهنگ ی که فرانسوی ها خود را پیشاهنگ دفاعاز آن می دانستند. در این نوشتار، راهکار فرانسوی ها را برای رسیدن به این دو هدف بررسیکرده ایم. این رویکرد فرانسوی برخاسته از مسئل های است که دل مشغولی سینمای ایرانی نیز بهشمار می آید. روابط دولت و سینما در فرانسه، ممکن است علاقه سیاست گذران فرهنگی کشورما را نیز به خود جلب کند.

کلمات کلیدی:
سیاست سینمایی، سینما، سینمای فرهنگی، سینمای هنری، صنعت سینمایی، مرکز امور سینمایی، میراث سینمایی

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-JR_IJCR-JR_IJCR-1-3_001.html