CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

بررسی و تحلیل قاعده افزایی در شعر عرار

عنوان مقاله: بررسی و تحلیل قاعده افزایی در شعر عرار
شناسه ملی مقاله: JR_JLRZ-11-31_002
منتشر شده در شماره 31 دوره 11 فصل در سال 1398
مشخصات نویسندگان مقاله:

لیلا حسینی - گروه زبان وادبیات عرب ، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی ف دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
علی پیرانی شال - زبان و ادبیات عرب، دانشکده زبان و ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران
صغری فلاحتی - زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
حامد صدقی - زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

خلاصه مقاله:
فرایند قاعده ­افزایی، مشتمل است بر توازن در وسیع­ترین مفهوم خود. این توازن، به ­وسیله تکرار کلامی به دست می­آید. در این شگرد، قواعدی به قواعد زبان معیار افزوده می­شود که سبب برجسته ­سازی در متن ادبی می­شود. قاعده­ افزایی، منجر به ایجاد موسیقی در زبان شعر می­گردد. بهره­ گیری از قاعده­ افزایی، نمایانگر توانایی شاعر در استفاده از گنجایش­ های زبانی است که برای ناآشناساختن و برجستگی زبان به کار گرفته می­شود. از این رو، صورت­گرایان روس، آن را عامل شکل گیری اثر ادبی دانسته اند. در این پژوهش، پس از بحث درباره قاعده ­افزایی، شگردهای آن در شعر مصطفی وهبی التل (Wahabi al-Tal, 1973) معروف به عرار بررسی می­شود تا مشخص گردد که این شگرد ادبی تا چه اندازه توانسته است سبب برجسته­ سازی در شعر او شود. یکی از ویژگی­های برجسته شعر وی، قاعده افزایی است.  بر اساس این ویژگی، شاعر با به­کارگیری مطلوب توازن آوایی و واژگانی در پیوند با قاعده افزایی به عادت ­زدایی دست می­زند تا سبب برجسته ­سازی و آهنگین ­تر شدن کلام خود شود. این پژوهش، با روش توصیفی– تحلیلی به واکاوی برجسته­ سازی و قاعده­ افزایی در سطح­ های آوایی و واژگانی می­پردازد و در پی آن است تا زیبایی شعر عرار را برای مخاطب نمایان سازد.

کلمات کلیدی:
قاعده افزایی, توازن آوایی, توازن واژگانی, عرار

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/920069/