CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله تعابیر متفاوت ازماهیت نزد ملاصدرا و علامه طباطبایی و تأثیر آن بر بداهت نظریه اصالت وجود

عنوان مقاله: تعابیر متفاوت ازماهیت نزد ملاصدرا و علامه طباطبایی و تأثیر آن بر بداهت نظریه اصالت وجود
شناسه (COI) مقاله: JR_ORJ-4-8_001
منتشر شده در دو فصلنامه پژوهش های هستی شناختی در سال ۱۳۹۴
مشخصات نویسندگان مقاله:

سیاوش اسدی - دانش آموخته دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
رضا اکبریان - استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
محمد سعیدی مهر - دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس
لطف الله نبوی - دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تربیت مدرس

خلاصه مقاله:
این مقاله در تلاش است ضمن واکاوی تفاوت تعبیر ملاصدرا و علامه طباطبایی از ماهیت تاثیر این تفاوت را در نظریه اصالت وجود و بداهت آن بازشناسی کند. تعابیر دوگانهای ازماهیت در آثار ملاصدرا وجود دارد. اما به نظر میرسد تعبیری که در آن واقعیت، متشکل از وجود )به صورت اولاً و بالذات( و ماهیت )به صورت ثانیاً و بالعرض( است، با ساختار فلسفی ملاصدرا سازگاری بیشتری دارد. اما در نظر علامهطباطبایی، واقعیت همان وجود است و چنین نیست که واقعیت از ماهیت نیز تشکیل شده باشد. ماهیت ظهور حدود، سلوب و اعدام ذاتی وجودات خاص در ذهن است. بنابراین، محکی خارجی ماهیت، همیناعدام ذاتی و حدود وجودی هستند که به عنوان اموری اعتباری و مشابه عدم مضاف تعبیر میشوند. از سوی دیگر، با هر دو تعبیر از ماهیت، نظریه اصالت وجود امری بدیهی و بینیاز از اثبات خواهد بود و براهین ارائه شده برای آن صرفاً جنبه تنبیهی دارند. اما دیدگاه علامه به بداهت نزدیکتر است و گزاره وجود اصیل است نزد ایشان گزارهای تحلیلی قلمداد میشود

کلمات کلیدی:
وجود، ماهیت، اصیل، اعتباری، ملاصدرا، علامه طباطبایی

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-JR_ORJ-JR_ORJ-4-8_001.html