CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله نمودهای مذهبی در هنرهای لاکی عصر قاجار (با تأکید بر مضامین شیعی)

عنوان مقاله: نمودهای مذهبی در هنرهای لاکی عصر قاجار (با تأکید بر مضامین شیعی)
شناسه (COI) مقاله: JR_SOFAL-2-2_005
منتشر شده در دوفصلنامه علمی تخصصی سفالینه در سال ۱۳۹۳
مشخصات نویسندگان مقاله:

مریم مونسی سرخه - استادیار دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا (س)، تهران

خلاصه مقاله:
ایران، جامع های با زیرساخت مذهبی است که دین اسلام و مذهب تشیع از دیرباز در آننفوذ فراوانی داشته است. هنرمندان عصر قاجار نیز در تلاش برای پرورش اخلاقی و انتقال نگاهدینی خود به مخاطب بودند. هنرهای لاکی در این عصر در اوج شکوفایی بود و به تدریج روبه زوال نهاد. یکی از مشخص ههای عام هنر «لاکی روغنی » تنوع پذیری موضوعات آن استکه خوشبختانه ازاین روی هم در اوج شاهکارهای هنری ایران قرار گرفته است. این هنر، ازمراحل ابتدایی کاربرد لاک، تا زمان اوج خود، طرح ها، نقش ها و تصویرهای بدیعی را که ازسرانگشتان آفرینشگر هنرمندان تراویده، در دل خویش به یادگار و امانت نگه داشته است و باورود نقش مایه های غربی اوج می گیرد. در این پژوهش، سعی بر آن است تا مضامین نقوش لاکیبررسی و چگونگی بازتاب مذهب و اهمیت مذهبی بودن آ نها تبیین شود. نتایج تحقیق نشانمی دهد که مضامین مذهبی در هنرهای لاکی این عصر شامل تصویرسازی داستان های قرآن وانجیل، انسان با هاله دور سر و نور نشا نگر ائمه اسلام، صحنه های کربلا، حکایات، روایات دینی وآیات و اشعار مذهبی است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای و میدانی است.

کلمات کلیدی:
هنرهای لاکی، مذهب، عصر قاجار، قلمدان، جلد کتاب

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-JR_SOFAL-JR_SOFAL-2-2_005.html