CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله مقایسه ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعید ابوالخیر

عنوان مقاله: مقایسه ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعید ابوالخیر
شناسه (COI) مقاله: LPMCONF01_0041
منتشر شده در کنگره بین المللی زبان و ادبیات در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

نسرین بیرانوند - دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
پیمان معمارزاده - عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شوش، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه چمران

خلاصه مقاله:
جهان بینی دیدن جهان است و کسب تجارب لازم در اثر سیر و سفر و تامل در وضع آفاق، تدبر در چگونگی انفس بالاخره کسب معارف و تحصیل آنچه از ضروریات عالم انسانی به حساب می آید. جهان بینی همچنان که از نامش پیداست مربوط می شود به دیدن آدم جهان را با بصر و بصیرت پس به یقین مقوله ای از نوع جهان بینی دو روی می تواند داشت: روی همراه واقعیت است و ظواهر امور و رویی وابسته ی حقایق عالم است و به باطن کارها، خلاصه آنکه جهان بینی)ایدیولوژی( نوعی پرواز فکر است با دو بال ظاهر و باطن، در این پرواز خاص است که آدمی هستی را تجربه می کند تابه زندگی خویش جهت و هدف ببخشد. به عبارت دیگر هر نوع علم و عمل و باوری که ما را با جهان مربوط می سازد، وابسته به جهان بینی ماست و بالاخره این که نفس جهان بینی از خصایص عمده یک فرهنگ پویاست. گسترش جهان بینیعارفان همزمان با اوایل قرن پنجم در قالب شعر، برقافله سالاری شیخ بزرگ مهنه ابوسعید ابوالخیر و یاران او در خراسان مقایسه دلالت دارد که صبغه های متعالی به انعکاس نخستین افکار صوفیانه در ادب فارسی بخشیده است. این مقاله با عنوانکه با روش تحلیلی-توصیفی انجام گرفته است برآن است که افکار و عقاید این ی تطبیقی جهان بینی حافظ و ابوسعیددو را مورد بررسی قرار داده و سپس اشعاری از حافظ را که با سخنان ابوسعید از نظر مفهوم مضمون دارای وجوه مشترکی می باشد در ذیل آن بیاورد و با این کار نشان داده شده است که حافظ از مضامین فکری و اعتقادی ابوسعید تاثیر پذیرفته است.

کلمات کلیدی:
جهان بینی،حافظ، ابوسعید،جبرواختیار،وحدت وجود،

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-LPMCONF01-LPMCONF01_0041.html