بررسی تعامل ساحات شرقیه و غربیه در نقاشی های رضا رفیعی راد
عنوان مقاله: بررسی تعامل ساحات شرقیه و غربیه در نقاشی های رضا رفیعی راد
شناسه ملی مقاله: LPMCONF01_0465
منتشر شده در کنگره بین المللی زبان و ادبیات در سال 1395
شناسه ملی مقاله: LPMCONF01_0465
منتشر شده در کنگره بین المللی زبان و ادبیات در سال 1395
مشخصات نویسندگان مقاله:
عبدالناصر صوابی - رییس مرکز تحقیقی هنری کهندیار و استادیار دانشکده هنر دانشگاه هرات
خلاصه مقاله:
عبدالناصر صوابی - رییس مرکز تحقیقی هنری کهندیار و استادیار دانشکده هنر دانشگاه هرات
دوره متاخر هنر معاصر ایران مشتمل بر طیف متنوعی از آثار نقاشی است که اغلب با رویکردهای غربی صورت می پذیرند. اما در این میان نیز می توان آثار نقاشی را یافت که اگرچه از جهاتی مانند مصالح کار، رویکردشانغربی است اما سعی بر حفظ ساختار هنر ایرانی دارند. بررسی این تداوم سنت نقاشی امری ضروری و مهم است. این مقاله سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که تعامل میان ساحات شرقیه و غربیه در نقاشی چگونه می تواند همدر معنا و هم در صورت محقق گردد. می توان مشاهده نمودکه نقاش وضع منتظر دارد و از نقاشی به عنوان ابزار مکاشفه اش در این سیر و سلوک استفاده می نماید. در این آثار می توان نقش ساحات غربی و شرقی را در تعاملمیان استفاده از تکنیک های غربی همگام با رعایت ساختار هنر ایرانی یعنی انتزاع و چکیده نگاری، شیوه رنگپردازی درخشان منحصر به فرد سنت نقاشی ایران و فضای ایده آلیستی و غیر واقع نما، در غالب کلاژ هایی که یاد آور کاشی های سنتی ایرانی هستند، به منصه ظهور رسیده است، مشاهده نمود.
کلمات کلیدی: سنت نقاشی ایرانی ، وضع منتظر ، ساحات شرقیه و غربیه ، رضا رفیعی راد
صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/581654/