CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله فیلم پری: از تصوف ابوسعید تا عرفان علوی

عنوان مقاله: فیلم پری: از تصوف ابوسعید تا عرفان علوی
شناسه (COI) مقاله: LPMCONF01_0632
منتشر شده در کنگره بین المللی زبان و ادبیات در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

هاجر دیبا - دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند
محمود زراعت پیشه - استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند
اکبر شایان سرشت - دانشیار گروه ادبیات و زبان فارسی دانشگاه بیرجند

خلاصه مقاله:
در فیلم پری، ساخته داریوش مهرجویی در سال 1333 ، مولف های پر رنگی از تصوف دیده می شود؛ تصوفی که علاوه بر تاثر از رمان فرانی و زویی نوشته جرم دیوید سالینجر J. D. Salinger نوشته شده به سال 1691 میلادی، با اقتباس از افکار و احوالات ابو سعید ابو الخیر نیز همراه است. اقتباس های داریوش مهرجویی از افکار و احوالات مرتبط با ابو سعید ابو الخیر را می توان در مقوله هایی چون طعم وقت قبض و بسط عقل وقلب ذکر ریاضت فنا و کرامت و شعر دسته بندی نمود. در این فیلم در نهایت، ترجیحی در خصوص عرفان علوی نسبت به تصوف ابو سعید ابو الخیر به مخاطب القاء می شود، در این تحقیق، پس از اشاره ای گذرا به اقتباس فیلم نامه فیلم پری از رمان سالینجر،تاثیر پذیری فیلم از تصوف ابوسعید نیز ذیل مقولات مزبور نشان داده خواهد شد تا در نهایت میزان اثرپذیری فیلم از ابوسعید مشخص شود

کلمات کلیدی:
فیلم پری، داریوش مهرجویی، تصوف، ابو سعید ابو الخیر

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-LPMCONF01-LPMCONF01_0632.html