CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

گواهی نمایه سازی مقاله بررسی و تحلیل موسیقی کناری و درونی مجموعه «از این اوستا»

عنوان مقاله: بررسی و تحلیل موسیقی کناری و درونی مجموعه «از این اوستا»
شناسه (COI) مقاله: LYRICLIT01_152
منتشر شده در همایش ملی ادبیات غنایی در سال ۱۳۹۵
مشخصات نویسندگان مقاله:

راضیه رستمی - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ،شیراز، ایران
فاطمه نوفلی - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ،شیراز، ایران

خلاصه مقاله:
میزان موفقیت شاعران را پیوند چینش و پیوستگی واژگان، ترکیبات و تنظیمات شکل با انسجام مضمون و تصاویر مشخص می کند. در واقع شاعر بااین شیوه عاطفه و احساس درونی خود را با استفاده از کارکردهای متفاوت زبانی به خواننده القاء میکند؛ زیرا یکی از ابزارهای مهم دریافت پیام ازشعر، ترکیب و انسجام موسیقایی و تصویری واژگان، ترکیبات و دیگر امکانات زبانی است. اخوان ثالث از جمله شاعرانی است که در اشعار وی حرکتو پویایی که نشان از رو ح ناآرام اوست، بسیار بارز و برجسته است و اشعارش از لحاظ ظرفیت موسیقایی بسیار غنی است.پژوهش حاضر بر آن است با توصیف و تحلیل ویژگی های دو نوع موسیقی کناری و درونی در مجموعه «از ایناوستا» راز مقبولیت و شهرت آن را مشخص کند؛ زیرا این مجموعه یکی از باشکوهترین سروده های اخوانثالث است که توانسته با استفاده از کارکردهای زبانی، مفاهیم اجتماعی و فلسفیرا به خوبی در خود انعکاس دهد و در سبک و بیان و انتقال مضامین شعری بسیار موفق عمل کند. گرچه فضای بسیاری از اشعار اخوان پر از یاس وناامیدی است، ولی جالب آن است که اصولاً گرایش وی به وزن های شاد و پر تحرک است. به نظر می رسد اخوان این ناهماهنگی و پارادوکس راکاملا آگاهانه و به صورت شگردی برای برجستهکردن، تشخص و تأکید در کلام خود استفاده کرده است. اشعاراخوان، علاوه بر مضمون و محتواییمتناسب زمان، دارای ساختاری منحصر به فرد و تنظیم شده است که محبوبیت آثارش را دو چندان کرده است.

کلمات کلیدی:
اخوان ثالث، از این اوستا، زبان شعر، موسیقی کناری، موسیقی درونی

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://www.civilica.com/Paper-LYRICLIT01-LYRICLIT01_152.html