CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

هرات نگین خراسان، مرکزیت رشد و شکوفایی هنر نگارگری ایران در عهد تیموری

عنوان مقاله: هرات نگین خراسان، مرکزیت رشد و شکوفایی هنر نگارگری ایران در عهد تیموری
شناسه ملی مقاله: NCKIA02_024
منتشر شده در دومین همایش ملی خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی اسلامی در سال 1397
مشخصات نویسندگان مقاله:

خدیجه دمرچلی - دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده حکیم، گروه صنایع دستی
زینب صابر - استادیار دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده هنر و ادیان، گروه هنر اسلامی

خلاصه مقاله:
کمال الدین بهزاد، هنرمند نگارگر قرن نهم ه .ق عهد تیموری که از ویژگی های ساختاری فرهنک آن دوران رواج چشمگیر تصوف می باشد تحت پرورش، تفکر و عرفان جامی یکی از سران سلسله نقشبندیه گرایش به سلسله ی نقشبندیه یافته و با تاثیرپذیری از دین، سیاست و دست آوردهای فرهنگی – اجتماعی جامعه ی حاکم دست به آفرینش آثار هنری خویش می زند. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای و از نظر روش تاریخی و توصیفی – تحلیلی می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات و یافته ها نیز به شیوه ی کتابخانه ای و مجازی صورت پذیرفته است. نتیجه حاصله از این پژوهش حاکی از آن است که کمال الدین بهزاد، هنرمند برخاسته از خطه خراسان، هنر نگارگری مکتب هرات قرن نهم ه . ق را که با نامش گره خورده است به سمت و سوی ترقی و تعالی رهنمون گردیده و با نبوغ سرشار همراه با حس وطن دوستی و ملی گرایی، نقاشی ایرانی را از عناصر بیگانه پاک نموده و صبغه ای کاملا محلی و ایرانی به آن می بخشد و اصالت نگارگری ایرانی را برای آیندگان به ارمغان می آورد.

کلمات کلیدی:
کمال الدین بهزاد، مکتب هرات، جامی، نقشبندیه، نقاشی ایرانی

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/802551/