CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)

آسیب شناسی علوم انسانی اسلامی

عنوان مقاله: آسیب شناسی علوم انسانی اسلامی
شناسه ملی مقاله: SNCH02_023
منتشر شده در دومین کنگره ملی علوم انسانی در سال 1390
مشخصات نویسندگان مقاله:

رقیه ولایتی

خلاصه مقاله:
تجزیه و تحلیل مسائل علوم انسانی، یکی از مباحث معرفت شناختی حوزه پژوهش ساختاری فلسفه علم است که ارتباط علم را با فلسفه، هنر و صنعت وفناوری به نقد می کشد همچنین شناخت مبادی، مفاهیم، مفروضات، خاستگاه وآموزه های هریک از علوم نیاز به فهم هرمنیوتیکی نقاد دارد تا حدود و ثغورعرصه فعالیت های اجرایی، آموزشی و پژوهشی علوم انسانی به طور عام وحوزه های تخصصی به طورخاص، تحدید گردند . این مهم وقتی ممکن می گردد که علاوه بر تعیین حد و مرز جنبه ی عام و خاص فعالیت های پژوهشی علوم انسانی ، قلمرو و حوزه های تخصصی علوم میان رشته ای در هزاره سوم نیز تبیین گردند. شناخت هر پدیده اینیاز به ساز و کارهای خاصی دارد و از آن مهم تر شناخت آفت ها و کاستی های آن پدیده علاوه بر ساز و کارها، نیاز به هنرعرضه راهکارهای عملی برای رفع ، حل وکاهش مصائب آن پدیده را می طلبد، بی شک شناخت مولفه های علوم انسانی از غیر علوم انسانی در قالب شناخت یک پدیده و آسیب شناسی پارادایم آن به عنوانهدف این مقاله مطرح است .روش تحقیق مورد استفاده، روش توصیفی است که واقعیت های موجود پیرامون حدود و ثغور علو م انسانی از غیر علوم انسانی در جوامع جهانی به طور عام وجامعهاسلامی ایران به طور خاص آشک ار می کند . در این مقاله آسیب شناسی علومانسانی بحث و تحلیل شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که نظریه ی نسبی گرایی کوهنی باید جایگزین نظریه ی مطلق انگار تجربه گرایی ج ا ن لاکی و عقل گرایی لاکاتوش گردد و درعلوم انسانی به جای عقل گرایی فرد گر ا و جمع گرا مدرنیسم نسبی گر ا یی عام وخاص پست مدرنیسم موردنظر قرارگیردهمچنین علاوه بر تفکیک در مبانی فلسفی علوم انسانی ب ا غیر علوم انسانی بایدبتوانیم از برنامه ریزی میان رشته های تلفیقی و فرارشته ای در ساختار رشته ای درحوزه های مختلف علوم انسانی در فرآیند آموزش، پژوهش و اجرا به کار ببندیم .در چنین وضعیتی است که انقلاب علمی و خلق های شگفت آور آن مثل شبیه سازی، نانوتکنولوژی، جهانی شدن، دهکده الکترونیک و… بدیل ساز پارادیم هایپذیرفته در فلسفه ی علوم محسوب می شوند. نتیجه این که برای ک ا هش آسیب های علوم انسانی و رفع آنومی های فعالیت های اجرایی، آموزشی و پژوهشی آن باید از رویکرد سخت افزاری یعنی نگاه ماشینی، مکانیکی، ایستا و خطی به علوم انسانیپرهیز کرد و رویکرد نرم افزاری به معنای نگاه حرفه ای، فرامکانیکی، انسان مدار، پویا و غیر خطی به علو م انسانی داشت تا مسائل معر فت شناختی، ساختار شناختیو روان شناختی حوزه های مختلف علوم انسانی به حداقل ممکن تقلیل یابد . بدین صورت شکوفایی روز افزون دانش و چشم انداز کار ا و اثربخش را در حوزه هایمختلف علوم انسانی مشاهده خواهیم کرد

کلمات کلیدی:
علوم انسانی، اسلامی، آسیب

صفحه اختصاصی مقاله و دریافت فایل کامل: https://civilica.com/doc/440332/