بازیهای رایانه ای و انگیسه های روانشناختی آن از نظر نوجوانان پسر

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 570

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

AEBSCONF01_529

تاریخ نمایه سازی: 6 آبان 1393

چکیده مقاله:

این پژوهش با هدف بررسی انگیزه های روانی انجام بازیهای رایانه ای در بین دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی انجام شد. به این منظور یک نمونه شامل 184 دانش آموز پسر از دو مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان میناب در دامنه سنی 12 تا 18 سال، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه انگیزه بازیهای ویدیویی السون پاسخ دادند. داده ها با شاخص های آماری اسنباطی چون t-test مستقل و آزمون همبستگی و شاخصهای آمار توصیفی، تحلیل شدند. نتایج نشان داد 85% از آزمودنی ها 2 تا 3 ساعت در روز را به بازیهای رایانه ای اختصاص می دهند. بین نمرات دانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی در انگیزه های روانی نظیر رفع خستگی، مبارزه و برنده شدن، آرامش، علاقه به وسایل مبارزه، خلاقیت، فراموشی مشکلات، تخلیه پرخاشگری، همبازی بودن با دوستان، جنبه آموزشی و جذب دوستان جدید تفاوت معناداری دیده می شود. p>1/11 هم چنین نتایج تحلیل حاکی از این بود که بیشتر نوجوانان در این پژوهش با انگیزه سرگرمی و هیجان موجود در بازی، اقدام به بازی می کردند. از دیگر نتایجذ پژوهش همبستگی مثبت معنادار در سطح 1/11 بین سن و شدت انگیزه ها بود. به این معنی که دانش آموزان سن بالاتر از انگیزه قوی تری برای انجام بازیها برخودار بودند.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

جواد یاراحمدی

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور

مهدی جوانمرد

استادیار دانشگاه پیام نور

زهرا خاکساری

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آرمان‌، س.، نجمی، ب..، کاظمی، ی، حسن زاده، .(1383). مجله ...
  • امینی، ک، ذامینی، ع. یعقوبی، ی.، امینی، د.(1386). دانش آموزان ...
  • جوادی، م..، پور امامی، س.، کاشی رضایی، ز.(1388). رابطه بازیهای ...
  • رضاییان، ا(1383). بررسی تاثیر بازیهای کامپیوتری بر میزان ظرفیت توجه ...
  • عبدالخالقی، .، دواچی، ، صحبائی، ف، محمودی، م.(1384)بررسی ارتباط بازیهای ...
  • فتاحی بیات، ص.خادمی، ع.، احمدی، پ.(1388.بررسی آثار فن آوری ارتباطی ...
  • منطقی، م .(1381) .بررسی پیامدهای بازیهای ریاه ای و ویدیویی، ...
  • Beals, L, & Bers, M. U. (2009). A developmental lens ...
  • Cragg, A., Taylor, C., & Toombs, B. (2007). Video games: ...
  • Funk, J. B., Chan, M., Brouwer, J., & Curtiss, K. ...
  • analysis of the video game-playing experience of children and adults ...
  • Greenberg, B. S., Sherry, J., Lachlan, K., Lucas, K., & ...
  • Hoffman, B., Nadelson, L.(20 10). Motivational engagement and video gaming: ...
  • Hoffher, C. A., & Levine, K. J. (2005). Enjoyment of ...
  • Jenkins, H., Clinton, K., , Purushotma, R., Robison, A. J., ...
  • Kiili, K. (2005). Digital game-based learning: Toward an experiential gaming ...
  • Lenhart, A., Kahne, J., Middaugh, E, Macgill, A. R., Evans, ...
  • Malliet, S. (2006). An exploration of adolescents perceptions of videogame ...
  • Nathanson, A. I., & Yang, M. S. (2003). The effects ...
  • Olson, c.k(20 10).Children's Motivations for Video Game Play in the ...
  • Olson, C. K., Kutner, L. A., Baer, L, Beresin, E. ...
  • Olson, C. K., Kutner, L. A., & Warner, D. E. ...
  • Olson, C. K., Kutner, L. A, Warner, D. E., Almerigi, ...
  • Przybylski, A. K., Rigby, C. S., & Ryan, R. M. ...
  • Shaffer, D. W., & Gee, J. P. (2005). Before every ...
  • Roberts, D. F., Foehr, U. G., & Rideout, V. (2005). ...
  • Squire, K. (2008). Open-ended video games: A model for developing ...
  • Stearns, P. N., & Haggerty, T. (1991). The role of ...
  • Steinberg, L. (2008). A social neuroscience perspective _ adolescent risk-taking. ...
  • Steinkuehler, C., & Duncan, S. (2008). Scientific habits of mind ...
  • Stevens, R., Satwicz, T., & McCarthy, L. (2008). In-game, in-room, ...
  • Tan, E. S. (2000). Emotion, art, and the humanities. In ...
  • Tarrant, M., North, A. C., Edridge, M. D., Kirk, L. ...
  • Villani, V. S., Olson, C. K., , & Jellinek, M. ...
  • von Salisch, M., Oppl, C, & Kristen, A. (2006). What ...
  • Westwood, D and Griffiths, M .(2010). The Role of Structural ...
  • Yee, N. (2006a). The demographics, motivations and derived experiences of ...
  • Yee, N. (2006b). Motivations for play in online ganes. CyberPsycho ...
  • نمایش کامل مراجع